Thursday, August 2, 2007

Arcade Fire åter till Norden



Ett av världens bästa band, Arcade Fire från Kanada, kommer tillbaka i höst. De spelar i Oslo 4 november, Stockholm 5 november och Köpenhamn 7 november. Det var ju så att spelningarna i både Oslo och Köpenhamn blev inställda i våras då Win Butlers (sångaren) röst havererade fullständigt efter konserten i Stockholm. Jag hade ju dock glädjen att se den konserten och har recenserat den här. Där finns också några videoklipp som borde kunna övertyga en och annan att de inte bör missas fler gånger. Sedan såg jag ju en ännu bättre spelning med dem på Coachella. Och nu blir det i alla fall Köpenhamn, förutsatt att jag får tag på biljetter när de släpps på måndag! Här även en länk till ett av de bästa videoklipp jag sett/hört på nätet någonsin:

Arcade Fire - In the Backseat (YouTube)

Ola gläds f.ö. också åt att Jonathan Richman, ett av de största och mest egensinniga genierna i pophistorien, kommer till KB. Detta händer 7 oktober! Missa icke!

Gratisskivan från Mint Records, som jag skrev om i förra inlägget, går varm i skivspelaren. Framför allt ett band som heter Novillero, och deras låt Habit Over Heart. Det låter både indierock och grunge om det men resultatet blir alldeles oemotståndligt. Bra melodi, snyggt arrangerad och med en hysterisk avslutning. Hade den inte varit från 2004 hade jag börjat yra om "årets låt". Dessutom en sån sak som att sångaren i bandet heter Rod Slaughter! Kanada regerar i popvärlden!

No comments: