Thursday, August 16, 2007

Ola rekommenderar....... Malmöfestivalen!

(skrivet 1/9 kl 18: jag har noterat i min Statcounter att många som googlat olika band från festivalen hamnar på denna sidan. Jag har skrivit korta recensioner om och länkat till videos av de flesta uppträdande jag såg under festivalen också - dessa hittas här).

I morgon börjar den 23:e upplagan av Malmöfestivalen. Som vanligt är det ett digert utbud av olika kulturaktiviteter och en massa annat. Många i min omgivning brukar undvika Malmöfestivalen. Jag kan förstå det till viss del. För festivalen har två sidor och väljer man att bara se den ena är det lätt att bli avskräckt. Den ena sidan är att det är alldeles för mycket folk, köer och allmänt kaos. Jag är själv snudd på allergisk mot stora folksamlingar, speciellt om de inte har en gemensam mening eller mål (t.ex. att se en konsert). Tusentals människor som rör sig irrationellt fram och tillbaka ÄR jobbigt och jag gör alltid mitt bästa för att undvika den värsta röran. Men att med detta döma ut Malmöfestivalen helt är ett stort misstag. Jag gjorde själv det under i princip hela 90-talet, men nu är jag på bättre tankar.

Ser man bortom denna röra av människor framträder ett fint utbud av musik. Och med den stora fördelen att allt är gratis. Och på senare år har festivalen haft ett antal väldigt fina bokningar. Under 2000-talet har jag t.ex. sett LCD Soundsystem, Kaizers Orchestra, Danko Jones, Linton Kwesi Johnson, The Bees, Chip Taylor, Yeah Yeah Yeahs, Gogol Bordello och Swan Lee vid sidan av en massa bra svenska band.

Årets festivalprogram ser också trevligt ut. Här är vad jag tycker att man bör se, eller i alla fall det jag tycker att jag bör se.

Fredag 17/8

17.00 Laakso, 18.00 Tingsek, 19.15 Asha Ali, 20.15 Balkan Beat Box. Samtliga på Mölleplatsen.

Laakso är rätt så trevliga även om de var kassa den enda gången jag sett dem tidigare så det kan man ev. skippa om man tycker det är för tidigt. Tingsek har jag inte sett live men borde äntligen göra. Asha Ali är kvällens mest givna - riktigt bra sångerska i modern singer/songwriter-anda. Och Balkan Beat Box har jag inte hört men beskrivningen av dem på Malmöfestivalens hemsida låter väldigt lockande.

UNDVIK: Stortorget. Kräftor är jättegott, men inte till ackompanjemang av i tur och ordning Grus i Dojjan, Danne Stråhed, Torsson och Kvinnaböske band. Och alla vill säkert bara höra deras gamla hits. Det har faktiskt hänt lite mer än så inom skånsk musik på 20 år.

Lördag 18/8

17.00 Lloyd Cole, 20.30 Sahara Hotnights, 21.45 Familjen, 22.45 Marit Bergman. Sahara Hotnights på Stortorget, övriga på Mölleplatsen.

Lloyd Cole har jag aldrig sett live och skulle nog inte betala för, men när nu denna chans dyker upp får jag ta den. Sen blir det nog en matrunda på stan innan jag gärna kollar Sahara Hotnights på Stortorget. Deras senaste album är ganska bra, tycker jag. Sedan tillbaka till Mölleplatsen och dansant pop med enmannabandet Familjen. Marit är en given avslutning, hon var lysande när jag såg henne i oktober förra året så det är dags igen.

UNDVIK: Salem Al Fakir har gjort några riktigt sköna singlar - Dream Girl och Good Song. Jag såg honom på Way Out West förra veckan och måste tyvärr konstatera att han var riktigt dålig live. Låtarna hade tappats på sitt soulstänk och slarvades bort samt att hans agerande på scenen emellanåt var riktigt töntigt.

Söndag 19/8

18.15 Rigmor Gustafsson Quartet, 19.30 Edda Magnason med band, 20.45 Magnus Lindgren Quartet, 22.00 Vive La Fete. Alla på Mölleplatsen.

Jag har ju sett Laleh två gånger i sommar och väljer därför bort henne. Men hon är bra så har man inte sett henne kan Stortorget 21.00 absolut rekommenderas. För mig går söndagen i jazzens tecken med Rigmor och Magnus. Magnus är väldigt bra! Men det som ska bli allra roligast är att se Edda med band för första gången. Hon har alltid spelat solo tidigare. Vive La Fete är ett belgiskt elektropopband med snygg sångerska och blir en bra avslutning på kvällen.

UNDVIK: Tommy Körberg på Stortorget. Visst har han sångröst, men jag tycker ändå att han är riktigt otäck.

Måndag 20/8

Idag blir det inte festival för mig. Måste hinna med ett träningspass och dessutom vila mig i form inför resten av festivalen. I morgon blir det svettigt!

UNDVIK: Malmöfestivalen!

Tisdag 21/8

17.00 Logh, 18.00 Mustasch, 19.00 Anna Ternheim/19.15 [ingenting], 20.30 Klaxons, (21.00 Timbuktu & Damn!), 22.30 Hans Appelqvist. Anna och Timbuktu på Stortorget, Hans Appelqvist i Manegen och övriga på Mölleplatsen.

Kan bli tidig start eftersom jag är nyfiken på både Logh och Mustasch, även om de inte är några absoluta måsten. Sen krockar det rejält. Anna gör ju fina skivor men jag tror hon är rätt trist live, men det blir sent beslut om jag väljer henne eller [ingenting], som gjort massor med sköna popdängor, t.ex. deras fantastiska Punkdrömmar. Klaxons valde jag bort på Coachella men det kommer inte hända igen. Om jag sedan förflyttar mig och ser slutet på Timbuktu kan jag inte heller bestämma nu, men det är en olycklig krock. Avslutar med lite experimentiell elektronika med Hans Appelqvist, för att komma ner i varv efter en intensiv kväll.

UNDVIK! Att stanna hemma för detta är en riktigt bra musikkväll på festivalen!

Onsdag 22/8

19.45 Miss Li, 20.45 Levellers, 22.00 Tegan & Sara. Samtliga på Mölleplatsen.

Jag skippar nog Peps kl 18 för att jag sett honom ganska många gånger och vet vad jag får. Och tjänar således lite tid att använda till annat. Miss Li är festivalens kanske mest givna konsert - hon är alldeles fantastisk. Missa inte under några omständigheter! Levellers folkrockpunk är stor nostalgi för mig. De var ett av mina favoritband i mitten på 90-talet så även om de inte gjort något intressant vad jag vet på säkert tio år så blir det kul. Avslutar med lite kanadensisk pop med tvillingarna Tegan & Sara. De få låtar jag hört med dem är bra.

UNDVIK! Nu sparkar jag in öppna dörrar, men NRJ in the Park på Stortorget bör man naturligtvis hålla sig på behörigt avstånd från. Så här står det i programmet: Radiokanalen NRJ:s show med artister som Natasha Bedingfield, Danny, Neverstore, Monrose, Ola , Vincent samt KNA Connected. Värmer upp gör partygänget Hoffmaestro. Stor festivalstämning utlovas! Jag skulle inte gå dit ens under hot. Och nej, det är inte Ola in Space som ska uppträda utan en annan Ola!
UNDVIK dessutom att missa Miss Li!!!

Torsdag 23/8

19.15 Roots Alliance, 20.30 Stefan Sundström & band, (21.30 Mando Diao), 22.00 Lemonheads/22.00 Baby Blonde & The Downs. Mando Diao på Stortorget, övriga på Mölleplatsen.

Roots Alliance är supersvängig skånsk reggae med blås, mycket bra! Stefan är en av mina hjältar och helt given. Sen blir det svårare. Jag tror inte jag tar mig bort till Stortorget för att se Mando Diao, eftersom jag sett dem en gång i år och inte vet om de kan knäcka på en så stor scen. Och på Mölleplatsen är det två bra band samtidigt och om jag ska se Lemonheads, som jag såg 3-4 låtar med på Coachella eller nya Malmöbandet Baby Blonde & The Downs, som låter väldigt bra på deras Myspace får jag helt enkelt ta ställning till då. Kanske lite av båda eftersom scenerna ligger så nära varandra.

UNDVIK! Caroline af Ugglas har jag aldrig förstått storheten i. Se Roots Alliance, som spelar samtidigt, i stället!

Fredag 24/8

17.00 Goran Kajfes, 18.15 Rickard Galliano Tangaria Quartet, 19.30 Juvelen, 20.30 Tomas Andersson Wij, 21.45 Problem, 22.45 Fläskkvartetten (med Freddie Wadling, Nicolai Dunger, Titiyo, Theodore Jensen & Stakka Bo). Samtliga på Mölleplatsen.

Helkväll på Mölleplatsen och inga otäcka krockar. Kajfes är en fantastisk trumpetspelare och ska absolut inte missas. Rickard Galliano har jag aldrig hört talas om men det är en dragspelare som låter spännande i programförklaringen. Sen är det dansant pop med Juvelen, eftertänksam melankoli med Tomas Andersson Wij och skånsk garagepunk med Problem innan det avslutas med Fläskkvartetten med gäster, vilket ev. kan bli kul. Samtidigt spelar The Ark på Stortorget och efter den korta glimt (ca 10 minuter) jag fick av dem på Way Out West lär det bli bra underhållning för de som går dit, om än lite förutsägbart.

UNDVIK! Joddla med Siv (spelar på Stortorget) är nog bland det sämsta jag kan tänka mig överhuvudtaget. Pubertala texter och banal musik av värsta slag.



4 comments:

That Handsome Devil said...

Skitbra genomgång Ola! Medan vi väntar på att festivalen skall börja håller vi tummarna för mindre skåp :-) (sorry, lite internt)

Anonymous said...

Mindre skåpet ser väl bra ut, ni kan nog vara lugna. Stöddigt, Ola! ... och festivalen ser stark ut, bra att få lite guidning de dagar man kan vara ute...

Anonymous said...

Jag lyssnar för lite på musik och hänger inte alls med i svängarna. Dock lydde jag ditt råd att inte missa Miss Li. Jag säger bara: Tack Ola!
Förresten... Såg Du bröstvårtorna...?

Ola said...

Bander: kul att du gillade Miss Li (fast det är nog snudd på omöjligt att inte göra det)! Så länge du prioriterar det före NRJ-galan på Stortorget har du tillräcklig koll!