Saturday, August 18, 2007

Malmöfestivalen 17/8

Jag ägnade större delen av kvällen åt Mölleplatsen och tittade på de fyra spelningar jag föresatt mig att se. Först var det Laakso (förstärkta med Jari Haapalainen på gitarr) som spelade pop, ganska röjigt emellanåt. En del låtar var bra, en del mindre bra. En låt som heter Västerbron, men bortsett från titeln är på engelska, lät t.ex. riktigt bra medan radiohiten Italy vs. Helsinki är nära gränsen till förfärlig. Det här var inget som fick igång mig ordentligt. Bra publikkontakt med många påtagligt unga fans som verkade tycka detta var avsevärt bättre än vad jag tyckte. (6/10)

Tingsek har jag läst mycket gott om som liveartist och när jag nu sett honom själv kan jag förstå det. Här finns potential för riktigt bra spelningar. Det är skickligt och genomtänkt, med många små detaljer som gör låtarna bättre (t.ex. ett munspel ibland, lite percussion ibland, en trumpet ibland etc.). Bra band och bra groove men ändå något som gör att det inte når riktigt de höjder jag hade hoppats. (7/10)


Asha Ali hade inte samma fanskara på plats som de två första jag såg och därför var det lite dålig fart på publiken. Asha gjorde dock vad hon kunde för att övertyga publiken och det blev några extranummer till slut. Hon har en väldigt fin sångröst och låtmaterialet är bra så det här var klart trevligt. (7/10)

Balkan Beat Box röjde på som attan. Ett åttamannaband med två saxofonister skapade ett rejält röj och publiken var med på noterna. Tyvärr tyckte jag musiken verkade ha mindre rötter i Balkan (som namnet antyder) än i Orienten, och orientalisk musik är jag inte lika förtjust i. Det var alltså bra röj, men musiken var mycket mera rytm än melodi och det blev efterhand lite tjatigt. Kameran strulade under denna spelning (6/10)

3 comments:

That Handsome Devil said...

Kan bara hålla med dig i dina recensioner Ola. Laakso såg jag dock inte. Tingsek är märklig: det svänger å så men något saknas som gör det, jag vet inte, bra? helt enkelt kanske? Jag menar, låtarna sätter inga som helst spår - så fort det är slut är de borta. Men jag gillade "Shake the Disease" - en riktigt personlig Depeche-favorit.

Anonymous said...

Lucky mofo! Grattis! Du fick sett Laakso när en annan sov under bar himmel i enmanstält 2000 (s.k. puppan) i arvidsjaurs djupa skogar. Det var väl fridfullt i sig, men i jämförelse med Laakso live på malmöfestivalen... Pff!
Håller definitivt med om att Italy vs. Hesinki är rätt dryg. Västerbron är ruskigt bra, men Long Beach, Second Winter, Aussie Girl, Worst Case Scenario och I can't stop är top of the line när det kommer till Laaksos utbud! Måtte de snart återvända söderut...

Ola said...

Jag blev lite förvånad av att inte se dig där, Ålstryparn, men det hade alltså sin förklaring. Dock var där flera andra med sorkfrisyr:-).