Sunday, December 2, 2007

Säkert! (support: Two White Horses)






Säkert! (support: Two White Horses). KB, Malmö 1/12/07.

På lördagen var det dags att se en av årets mest uppmärksammade svenska artister, Säkert! (alias för Annika Norlin) och hennes band. Det var den 53:e kvällen i år som jag såg livemusik - rätt galet måste jag tillstå. Den här kvällen var dock inte överflödig på något sätt. Two White Horses var ett av de bästa förband jag hört på länge och Säkert! var lika bra som på Way Out West, där jag gav dem 9/10 och utsåg dem till en av festivalens höjdpunkter.

Two White Horses hade jag läst lite om på förhand och även lyssnat på deras myspace. Det verkade lovande. Bandet består av syskonen Jakob (som även är med i ett av mina svenska favoritband, Isolation Years) och Lovisa Nyström från Umeå. Båda är också med i Säkerts band. Båda sjunger ungefär lika mycket, och båda har fantastiska och speciella röster. De spelar också ett flertal instrument vardera, där Jakob är mest vän med gitarren medan Lovisa mest kör klaviatur och cello. Två låtar kände jag igen - dels Abbas Super Trouper, som aldrig låtit bättre och dels Tous les garcons et les filles som Francoise Hardy gjort känd. Den lät ännu bättre. Den ungefärliga halvtimme de höll på försvann alldeles för fort. De var ett av de allra bästa förband jag har sett någonsin och värda entrépengen i sig. Inte en svag låt eller död stund. Kom tillbaka till Malmö snarast!

Säkert! har jag ju tidigare skrivit om (se länk till Way Out West ovan) och hyllat och detta var som väntat snarlikt. Klockrena låtar med bra texter, samma fina band och Annikas karakteristiska korta men kärnfulla mellansnack. Låtvalet var ungefär detsamma, men enstaka nya låtar hade tillkommit. Allra störst för mig var att de gjorde en översättning av Wannadies första stora hit My Hometown - här helt enkelt Min hemstad. Det var enormt, jag älskade verkligen My Hometown när den kom (har den på vinylsingel) och på svenska kändes det som att den hade ännu mer kraft och energi. Senaste radiohiten Sanningsdan har jag lite svårt för på skiva, men när Martin Hanberg från Vapnet gästade även på scen blev det mycket bättre. Och under hela extranumret med Det kommer bara leda till nåt ont (i duett med Jakob Nyström), Vi kommer att dö samtidigt och 2006 (Hello Saferides låt fast på svenska) var det ren magi. Svensk popmusik när den är som bäst. I år kommer inget annat ens nära.

Spelningen på KB var faktiskt lika bra som på Way Out West. Möjligen var publiken inte riktigt lika galen, men å andra sidan stod jag mycket längre fram så både ljud och bild blev en större upplevelse. En helt perfekt konsertkväll!

Säkert! var redan från början tänkt som ett engångsprojekt. Ett album och en sommarturné. Och så blev det även fem extrakonserter på senhösten. Så redan när jag skriver detta några dagar senare så finns Säkert! i praktiken inte längre. Lite märklig känsla, men på något sätt känns det ändå helt rätt.


Bilder uppifrån: Säkert på tre bilder med gästsångare Martin Hanberg (Vapnet) på den tredje bilden. På de två understa bilderna är det Two White Horses.


Two White Horses - Tous les garcons et les filles (endast slutet)


Two White Horses igen. En ljuvlig låt som jag tyvärr ej vet namnet på.


Säkert! - Rotary (ny låt, ej med på skivan)


Säkert! - Min hemstad (svensk version av Wannadies' My Hometown)


Säkert! - Allt som är ditt


Säkert! - Det kommer bara leda till nåt ont


Säkert! - 2006

2 comments:

Anonymous said...

Håller med! 2 white horses var verkligen bra. Vet du om de har släppt nån skiva som man kan få tag på?

Ola said...

Tack för din kommentar! Jag är ganska säker på att de inte har släppt några skivor än.