Tuesday, December 18, 2007

Årets bästa skivor, # 8-4

Vandringen mot toppen fortsätter. Om årslistan varit Mount Everests sydostsida hade vi nu passerat Sydtoppen och stått alldeles nedanför Hillary Step. Nog om det. Sedan förra delen presenterades har jag bl.a. sett Musikbyrån i SvT presentera sin topp-30. De, liksom Sonic, hade Feist i topp. Den verkar svårslagen på listor som röstas fram av flera. Förra året hade jag en enda av Musikbyråns 30 skivor på min topp 10. I år var det några fler, mest beroende på att jag listar 25 stycken i år. Och faktiskt för att deras lista var ganska bra. Oväntat bra.

Möjligen kan man räkna Immaculate Machine till en av årets besvikelser, men då handlar det om att deras föregående två skivor var helt mästerliga och skulle kunna toppat 2004 och 2005 om jag dels gjort listor då och dels känt till den härliga trion från Vancouver. Fables var jämfört med annat ändå bland det bästa från 2007. Bran Van 3000 släppte en ny skiva sent i år och i skrivande stund har den inte ens haft release i Sverige. Men jag fick den för en dryg vecka sedan och har hunnit lyssna upp den ända till plats 7 efter vissa initiala tvivel. Inte lika flippad och fantastisk som föregångaren Discosis (2001) som jag betraktar som en av seklets bästa skivor. Men tillräckligt bra för att jag ska sätta en livespelning med BV3 högst på önskelistan för musikåret 2008. Six Organs of Admittance är artistnamn för den fantastiska gitarristen Ben Chasny och skivan har en kombination av nerv och behaglighet som smugit sig på mer och mer under hösten. Några av spåren är svårt beroendeframkallande. Och på platserna 4 och 5 återfinns två fantastiska popplattor. Fast de är helt olika sinsemellan. En melankolisk och dyster (The National) och en fylld med sprudlande, dansanta poprökare (Blonde Redhead).

Efter denna del återstår tre skivor. Någon som vågar sig på en gissning?

8. Immaculate Machine - Fables

7. Bran Van 3000 - Rosé

6. Six Organs Of Admittance - Shelter From The Ash

5. Blonde Redhead - 23

4. The National - Boxer

No comments: