Monday, December 17, 2007

Emil Jensen x 2

I kyrkan (mörkt)

På Mejeriet

Emil Jensen (feat. Edda Magnason & Tomas Ebrelius). Johanneskyrkan, Malmö 7/12/07.

Emil Jensen. Mejeriet, Lund. 16/12/07.


Precis som förra året har jag sett Emil Jensen två gånger under december. Först var det en konsert med mest musik. I Johanneskyrkan i Malmö med Edda Magnason och Tomas Ebrelius som kompmusiker. Och sen avslutade han sin halvårslånga turné med att göra sin vanliga föreställning på Mejeriet i Lund. Denna hade jag tidigare bara sett i en något avkortad version, på Kulturnatten i september.

Konserten i Johanneskyrkan var fantastiskt bra. Inte bara p.g.a. den fina musik som framfördes utan även för den goda akustiken i kyrkan. Emil drog några av sina talade nummer, varav ett som jag inte hört innan (”jag finns”- den var väldigt kul) men annars var det fokus på musik. Edda kompade på piano, kyrkoorgel och kör medan Tomas spelade violin, såg och orgel på någon låt när Edda spelade piano. Låtlistan var såhär:

Så får du mig ändå - Hur lyckliga kan vi bli – Inte vackrast i världen - Maj förra året – Ghana mot Italien – Syster – Igen – Hela vägen ner.

Syster och Igen var fantastiska med piano och violin i perfekt harmoni. Och avslutningslåten är jag otroligt svag för. Och den lät också bättre än någonsin med Emil och Edda på gemensam sång. Älskade det. Helt ljuvlig konsert.

Föreställningen på Mejeriet var i princip samma som i september och därför hänvisar jag till den recensionen för detaljer. Innehållet är både roligt och tänkvärt, möjligen tyckte jag det kändes lite mer på rutin denna gång. En del nummer som är tänkta att låta spontana lät lite väl inrepade, men det kan ju vara för jag hört de flesta numren tidigare (några av dem även i Johanneskyrkan). Sen blev det ett extranummer också och då fick publiken välja vilken låt han skulle spela. Eftersom det inte gick att avgöra vilken låt som var populärast så körde han både På rymmen från flykten och Igen – en väldigt bra och värdig avslutning.


Jag tror att jag är nåt (Lund 16/12)


På rymmen från flykten (Lund 16/12)

1 comment:

Anonymous said...

fin-fina inspelningar :)
ja, vad är december utn eMiL? eller, juli för den delen?

peace out!