Wednesday, December 19, 2007

Årets bästa skivor, # 3-2

Några skivor som släpptes i år såg jag väldigt mycket fram emot, men när de väl kom blev jag besviken. Eller åtminstone sval. Skivorna med Modest Mouse, Waterboys och Interpol är exempel på album som har ett antal bra låtar, men där det även fanns annat som var långt ifrån lika bra. Ny hiphop har jag tyvärr inte lyssnat mycket på i år, kanske p.g.a att min gamla hiphop-provider sa upp sig på försommaren. Men jag kunde ha kvoterat in UGK, Talib Kweli eller El-P på listan, fast det kändes inte heller rätt. Men visst gjorde de bra album. Bland soul/rnb gillade jag Keyshia Cole, men inte tillräckligt mycket för att placera hennes album på listan. Och LCD Soundsystem, Frog Eyes, Le Loup, Lavender Diamond, Vic Chesnutt m.fl. kom inte heller med.....ja, det blev nog ett riktigt bra skivår trots allt.

Dags att vandra vidare, uppför Hillary Step för att fortsätta Everestliknelsen, med bara den sista lilla spurten till toppen kvar. Där finner vi ett gäng engelsmän, med förkärlek för dansant pop. Och den fantastiska tjejen som förgyllde året med en av de bästa svenska skivorna någonsin. De kunde båda kommit först, så bra är de, men när de har toppen inom synhåll ser de att det redan står någon där. Men vem är det? Personen ser ganska ung ut och håller ett märkligt metallföremål i handen...(wow, en cliffhanger).

Jag kände direkt när jag började med listan att tre skivor stod över de andra. I min betygsvärld får de alla 10/10, vilket ingen annan når upp till 2007. Däremot är det rätt svårt att rangordna dem, trots att alla tre inbördes är väldigt olika. Men så här fick det bli till slut!

3. A Mountain Of One - Collected Works Att en skiva på 71 minuter känns för kort är betyg nog. Titeln antyder att vi har att göra med ett Greatest Hits-album, och i så fall skulle det inte få vara med här. Men det är i stället bandets tidigare EP-skivor som här hamnat på ett album och eftersom dessa kom det senaste året är den självklart välkommen på listan. Med en varierad samling låtar, majoriteten med längder kring 6-8 minuter, sammanvävda av pop, beats och diverse retro-referenser. Resultatet bör inte avskräcka vare sig popnördar eller dansfolk. Men är det pop med dansinfluenser eller är det "gitarrdisco"? Kanske en smaksak, men det lutar mest åt pop. I slutändan är det enda som är viktigt att det låter fantastiskt!

2. Säkert! - Säkert! En makalös samling låtar som hållit mig varm hela året. Annika Norlin bytte till modersmål och gjorde en av de bästa svenska skivorna någonsin. En perfekt komposition av fantastiska melodier och mörka, känslofyllda och knivskarpt formulerade texter. Har älskat den sen första lyssningen och gör det ännu mer nu. Kommer garanterat betraktas som en svensk klassiker i framtiden. Och kanske är Och jag grät mig till sömns efter alla dar årets låt 2007?

Men det finns ett album som var lite, lite, lite bättre. Det kommer sen...

5 comments:

Anonymous said...

Då var det bara En händig man kvar. Gött!

Anonymous said...

Vågar man gissa på Okkervil River? Förresten stod LCD Soundsystem för årets bästa!

Ola said...

JLz: Kom den i år. Shiiiit, missade den helt!

Kowalski: Bra gissning, men det var fel. LCD Soundsystems skiva fastnade jag inte helt för. Däremot sätter jag spelningen jag såg med dem 28 april som en av årets absolut bästa.

Skitkul med kommentarer, tack!

Anonymous said...

Är det så enkelt som Anna Järvinen? Nä. Polyphonic Spree? Band of Horses? Babyshambles?
Sista gissningen: Animal Collective!
Förresten, var tvungen att googla En Händig Man, trodde jag hade missat något. Men tydligen inte...

Ola said...

Trevliga gissningar. Men de är fel.

Järvinen: Nära listan, men jag gillar den inte så mycket som "alla andra". Polyphonic Spree: Älskar dom, men nya skivan är deras sämsta. Bra grejer de andra också, tycker AC är lite för svåra ibland, Band of Horses lite för ordinära. Babyshambles borde jag gett chansen lite mer.

Sanningen kommer under torsdagskvällen. Om någon innan jag skriver det klipper vem det är har du en årsbästaskiva (som inte är gjord än) med mina favoritlåtar från 2007 att vänta.

Ledtrådar (förutom Cliffhangern i den senaste delen):
- Den är inte med på Musikbyråns topp 30, men det är inget obskyrt.
- Det är lite en smaksak huruvida det är ett band eller en soloartist.