Tuesday, December 11, 2007

"Det enda som återstår är att det är ett mjukvaruproblem i datorn"

Min internetuppkoppling hemma har havererat. Först trodde jag det var något allmänt i huset men när problemet bestod var det dags att ringa min leverantör för att få hjälp.

Ola: Min uppkoppling funkar inte (plus beskriver vad som hänt).
Lev: Jag ser att din dator får information men kan inte ta emot den....blablabla, tekniskt tjafs.....du måste byta nätverkskort.
Ola: Ok

En dryg timme senare, kanske två, med ett nytt nätverkskort både inköpt (149 kr) och installerat, sannolikt på korrekt sätt:

Ola: Jag har ringt innan och gjort som ni sa. Det funkar inte nu heller.
Lev: Det kan vara en brandvägg.
Ola: Jag har Norton installerat
Lev: Det kan vara det. Kan du stänga av den.
Ola: (stänger av Norton). Klart - funkar inte.
Lev: Försök avinstallera Norton helt.
Ola: Ok

Nu började jag bli riktigt nervös. Jag har inte ens Nortonskivan hemma (tillhör min syster) så det kändes tveksamt. Men internetberoende som jag är gjorde jag som de sa. Ännu ett bra tag senare.

Ola: Jag har ringt innan och gjort som ni sa. Det funkar inte nu heller.
Lev: Det enda som återstår är att det är ett mjukvaruproblem i datorn.
Ola: Vad innebär det?
Lev: Att det är ett mjukvaruproblem i datorn.
Ola: Jaha, det hade jag ju aldrig kunnat gissa.
Lev: Kan du testa med en annan dator
Ola: ? (jag brukar inte ha åtta olika datorer hemma) - Nä!
Lev: Ok

Så där befinner jag mig nu. Inte fysiskt, jag är på mitt jobb där det finns en fungerande uppkoppling. Om någon datanörd eller om ni inte vill bli kallade nörd så i alla fall datorkunnig läser detta - Vad ska jag göra? Lägga mig ner och dö? Köpa ny dator? I vilket fall som helst är jag aningen desperat. Hilfe bitte!!! (förtydligande - det är endast uppkopplingen som kollapsat, inget annat).

Som lite tröst bjuder jag mig själv på en fantastisk låt. Det här är så bra att jag dör. Wilcos låt Jesus Etc i svensk översättning (av David Sandström), med Lovisa från Two White Horses på sång.

No comments: