Saturday, December 22, 2007

Årets bästa 2007

Jodå, det blev en årsbästaskiva i år också. Samma regler som tidigare - max en låt per artist och inga covers. Och gärna blandning av genrer, fast i år har jag lyssnat så lite på t.ex. hiphop och soul att det bara blev en hiphoplåt och ingen utpräglad souldito. Så det blev mest pop, men det speglar mitt musiklyssnande 2007 ganska bra. Som vanligt fick en massa fantastiska låtar strykas. Min första lista på 54 låtar hade krävt en trippel, men efterhand blev den mindre och mindre och till slut hade jag 80 minuter som jag är mycket nöjd med. Bland de sista som ströks var låtar med Talib Kweli, El-P, Those Dancing Days, Interpol, Modest Mouse, Jens Lekman, Mattias & The Everyday Mistakes (Walkin' About - riktigt synd, fast den var så lång att den hade petat två andra) och Los Campesinos. Frog Eyes, som är med på skivan, har en låt som är ännu bättre, men den är mer än 9 minuter lång och fick inte vara med av samma anledning som Mattias.

Vill någon ha ett ex och har en hygglig motivering till varför ni bör få det får ni gärna höra av er, antingen via mail eller kommentarsfält.

1. HANS APPELQVIST - Tänk att himlens alla stjärnor
2. UGK - Int’l Players Anthem
3. EDITORS - Smokers Outside The Hospital Doors
4. SÄKERT! - Och jag grät mig till sömns efter alla dar
5. BLONDE REDHEAD - Spring Or By Summer Fall
6. ARCADE FIRE - My Body is a Cage
7. WINDMILL - Tokyo Moon
8. RUFUS WAINWRIGHT - Going to a Town
9. NORAH JONES - My Dear Country
10. BASIA BULAT - The Pilgriming Vine
11. RICHARD HAWLEY - Tonight The Streets Are Ours
12. THE NATIONAL - Mistaken For Strangers
13. FROG EYES - Stockades
14. KLAXONS - Golden Skans
15. THE WOMBATS - Let’s Dance To Joy Division
16. IMMACULATE MACHINE - Pocket
17. SIX ORGANS OF ADMITTANCE - Shelter From The Ash
18. BEIRUT - Charbourg
19. A MOUNTAIN OF ONE – Brown Piano
20. ERIC MALMBERG - Milda döden hämtar oss alla till slut

Länkar till årsbästaskivan 2006 och dito 2003-2005.

2 comments:

Anonymous said...

Hmm... har inte hört så många av dom låtarna. Har heller ingen hygglig motivering till varför jag skulle ha ett ex heller.
Har inte förstått fascinationen med UGKlåten (trots att jag varit OutKast-fanatiker sedan 94), den verkar ligga i topp på varenda årsbästalista.

Anonymous said...

Att du inte hört så många av låtarna kan vara en bra motivering till att få ett ex. Maila adress till olae2005@hotmail.com så skickar jag en skiva.

UGK-låten gillade jag mycket först, men har börjat tröttna lite på den om jag ska vara ärlig.