Sunday, December 9, 2007

Gogol Bordello (support: La Phaze)






Gogol Bordello (support: La Phaze). KB, Malmö 6/12/07

Denna recension har dröjt ett tag eftersom jag tvekade att skriva den alls. Inte alls för att det var dåligt utan för att jag den aktuella kvällen var sjuk och kanske inte därmed är rätt person att hylla eller kritisera. Men har jag skrivit om alla andra spelningar jag varit på under året så får man väl ta skeppet i hamn.

Gogol Bordello hade jag sett på tre festivaler tidigare (lite text om senaste gången finns här) och det är alltid helgalna spelningar. Så att se dem på klubb såg jag mycket fram emot. Tyvärr drabbades jag av feber under dagen och lyckades bara på ren vilja ens ta mig till KB.

La Phaze är en fransk trio med nån slags melodisk punk på repertoaren. Jag tror inte jag skulle gillat detta även om jag mått bättre. Det lät förvisso inte vidrigt, men låtarna är rätt intetsägande och röj och hårdhet prioriteras före nyanser och skönhet. Och de hårda kanterna är inte riktigt min grej. Emma tyckte däremot det var "charmigt".
Roligast var när Eugene från Gogol gästade i en låt på slutet. Eftersom jag inte kan franska så förstod jag inte heller texterna, men de ska tydligen i hög grad vara politiska.

Och så var det Gogol. Och ska jag kritisera så är det att tjejerna i bandet används mindre och mindre för varje gång jag ser dem. Det är när de är med och bankar på slagverk som det är som bäst!

Jämfört med tidigare gånger höll de också på längre. Det gjorde inget, fast jag p.g.a. febern satt ner ända till Start Wearing Purple som var näst sist i ordinarie set. Ett set som slutade med tokröj när tjejerna äntligen fick fritt spelrum i Think Locally Fuck Globally.

Extranumren blev väl tilltagna och avslutades, som alltid och som det alltid bör vara, med en minst kvartslång version av Baro Foro. Den var som vanligt helt sinnessjuk, startades om några gånger och kramade den sista musten ur både band och publik. Efter en sådan låt räcker det, ännu ett extranummer skulle bara känts fjuttigt.

Spelningen var lite ojämn, åtminstone musikaliskt. Det känns som röjet och galenskaperna är konstanta men låtarnas kvalitet går lite upp och ner. Jämfört med när jag såg Gogol Bordello första gången (Roskilde 2003) har de bytt ut en saxofonist mot en basist. Deras musik har därför drivit mer åt rock och mindre åt folkmusik efterhand. Jag är inte helt glad för det. Men annars var det som vanligt bra och underhållande. Och de av mina vänner som ej sett dem live tidigare verkade väldigt nöjda. Och då är jag också det.

Bilder: Överst fyra bilder på Gogol Bordello, bl.a. en där Eugene häller rödvin på publiken. Och så förbandet La Phaze på nedersta bilden.


Think Locally Fuck Globally


Start Wearing Purple

1 comment:

That Handsome Devil said...

Jag hade det fantastiskt , hela spelningen (bortsett från 1-2 lite segare låtar) var precis så bra jag hade hoppats på!

Låten som Eugene gjorde med förbandet var för övrigt en rätt röjig, "uppunkad" version av Gogols egen låt Immigrant Punk.

Håller klart med om att tjejerna gör det ännu bättre, men de saknades INTE på Start Wearing Purple, som var sinnessjukt bra!