Monday, December 24, 2007

Den lilla julaftonen i bilder

Här bor That Handsome Devil. Inte i porten men i en av lägenheterna längre upp. Här började dagens festligheter med att THD undrade varför jag tog en bild av hans port. Nu vet han. Det var en del av en djävulsk plan - att göra ett blogginlägg om dagen.

Efter att ha vimsat runt i östra delarna av Staffanstorps kommun, dessa oerhört spännande och unika marker, hamnade vi efter en stund vid en annan världsmetropol - banvallen på Torreberga. Det var disigt och konstigt men en pilgrimsfalk skrämde slag på de få fåglar som fanns. Det var fint. I alla fall för oss.

Kaffe utan grädde är som kärlek utan kyssar och kärlek utan kyssar är väl ingen kärlek säg. THD gillar Grus i dojjan. Och kaffe. Utan grädde.

Vi åkte till Gullåkra i stället. Kungsfiskaren såg vi inte skymten av. Men två forsärlor och en skäggmes. Det var bra.

Rebecka är på Kuba, några andra bekanta är på fågelskådarresa i Kuwait. Jag och THD väljer Staffanstorps reningsverk.

THD var säker på att Ängsro skulle ge alla svar. Jag är osäker på om jag uppfattade dem. Fågeltommare plats fanns ingen annanstans att finna denna dag.


Vi gav upp, även tappra hjältar gör det ibland. Nästa anhalt blev i stället Pickwick. Jag och Em har vunnit några gratisbruncher tack vare våra enorma kunskaper inom området allmänbildning. Och eftersom det under våra skrovliga ytor finns något alldeles förtjusande bjöd vi med Kris och THD på en slacker-eftermiddag.

Till brunchen försökte jag och THD dricka vatten men då upplyste Em oss om att vi faktiskt befann oss på en pub. Vi rättade snabbt till vårt misstag. Tre stora stouts per man/kvinna fick ersätta det enda glaset vatten. Proportioner har alltid varit min starka sida.

Sen blev det lite otäckt för vägen hem var blockerad av ett sånt där hemskt ungdomsgäng.


Det var ännu någon timme kvar till kvällens mainevent. Den tiden ägnade vi åt glögg och att lyssna på min årsbästaskiva. Men vilket var då kvällens mainevent? Bingolotto? Ingvar Oldsberg? Nix, det var såklart...

...fotbollsmatchen mellan FC Barcelona och Real Madrid. Och eftersom både jag och THD är stora Barcafans och Em och Kris tränar på att bli det (ska på träningsläger i januari) så var vi jätteledsna efter matchen som det onda och elaka Madrid vann med 1-0 (grrr...). Efter detta gick kvällen inte att rädda.

Tröstpizza...


Kvällen avslutades med en konstig film på tv - Groundhog Day med Bill Murray och Andie MacDowell. Bills karaktär vaknar till samma dag varje dag i stället för att som de flesta andra (alla?) människor gå vidare till nästa. Till slut blir han kär och även han vaknar upp på nästa dag. Ah, så fint...annars var den hetaste diskussionen huruvida Andie MacDowell är en snygging eller inte. Jag tror vi kom överens om inte.

Och så önskar jag god jul med en förtjusande tomte jag träffade i Dominikanska republiken 2005.

1 comment:

That Handsome Devil said...

Vem längtar bort utomlands när man kan ha såna här dagar på hemmaplan :-D