Thursday, December 13, 2007

Lucia


Jag hatar verkligen Luciatåg. Av alla löjliga traditioner som finns rankar jag den som nummer ett. Och då vet vi alla att det finns rätt hygglig konkurrens i form av t.ex. midsommarstång, Kalle Anka på julafton och Ledins rocktåg. Dessutom är texterna som framförs med något enstaka undantag (Stilla natt, blodiga natt) skitlöjliga. Och värst av allt, man förväntas tycka "ah, så fint", trots att det ofta är snudd på tortyr. Och stjärngossarna, deras utstyrsel....jeezus, det måste ju från början varit ett skämt som nån lättlurad knäppgök råkat ta på allvar och fört vidare.

Detta är t.ex. en skitlöjlig text. Jag hatar den. Ordbajs i dess värsta form.

Natten går tunga fjät runt gård och stuva.
Kring jord som soln förgät, skuggorna ruva.
Då i vårt mörka hus, stiger med tända ljus
Sankta Lucia, Sankta Lucia

Natten var stor och stum, nu hör det svingar
i alla tysta rum, sus som av vingar.
Se på vår tröskel står, vitklädd med ljus i hår
Sankta Lucia, Sankta Lucia

Mörkret skall flykta snart, ur jordens dalar
så hon ett underbart ord till oss talar.
Dagen skall åter ny stiga ur rosig sky.
Sankta Lucia, Sankta Lucia

4 comments:

That Handsome Devil said...

Har faktiskt helt missat att det är lucia idag, säger väl en del om mitt engagemang för just den här "högtiden". Men jag har inget direkt emot den. Lucia är väl en dag som blir lite mer viktig om man har barn kan jag tänka, för då undkommer man det inte vare sig man vill eller ej.

Anonymous said...

"Hata" är ett starkt ord. Man kan inte låta bli att undra om du inte innerst inne ville vara Lucia när du var liten...

Anonymous said...

Tänk på att jag har flera blider på dig när du var liten stjärngosse.....

That Handsome Devil said...

Åsa, Åsa - det är det du har Facebook till! Låt oss se bilder på Ola som stjärngosse, snääälllaaa!!!