Sunday, December 24, 2006

Årets bästa - 2006

Som vanligt sammanfattar jag med att göra en CD-samling, d.v.s. 80 minuter av god musik från året som har gått. Reglerna är enkla - max en låt av varje artist och inga covers. Och helst det bästa från olika genrer, även om jag har en tendens att få överskott på poplåtar. I år hade jag det svårare än vanligt att få ner det till 80 minuter. Det hade varit lätt att göra en dubbel-CD! I sista gallringen tvingades jag peta undan kanonlåtar med Hello Saferide, Divine Comedy, Isobel Campbell & Mark Lanegan, The Roots (jag hade tänkt ha med Don't Feel Right i stället för The Format, men då blev det tyvärr mer än 80 minuter), CSS, Jon Auer och Herman Düne. Den låt som jag saknar allra mest är däremot Sao Paolo med The Guillemots. Den tycker jag är topp fem från året som gick, men jag kunde bara inte ha med två låtar på över 11 minuter på skivan. Och avslutningsspåret med Yo La Tengo passade bättre. Det blev f.ö. hela 6 låtar av svenska artister att jämföra med 4 st 2003, 2 st 2004 och 3-4 st (beroende på hur man räknar Röyksopp/Dreijer-låten) 2005. Nog snackat, så här blev det:

TERMANOLOGY - Watch How It Go Down
EMIL JENSEN - Maj förra året
THE PLAN - Walk for Gold
THE SLEEPY JACKSON - Don't Say
DUB SWEDEN - We're So Loud
GNARLS BARKLEY - Crazy
LILY ALLEN - Littlest Things
OH NO ft DUDLEY PERKINS & GEORGIA ANNE MULDROW - T Biggums

AZ - The Format
AMY WINEHOUSE - Tears Dry On Their Own
THE PIPETTES - We are the Pipettes
BELLE & SEBASTIAN - Another Sunny Day
DESTROYER - Your Blood
THE DRESDEN DOLLS - Dirty Business
JOAN AS POLICEWOMAN - Christobel
STESO SONGS - The OD
THE CONSEQUENCES - Parasite
LALEH - Det är vi som bestämmer (vem har lurat alla barnen?)
YEAH YEAH YEAHS - Turn Into
YO LA TENGO - The Story of Yo La Tengo

10 comments:

the lost feeling said...

oooooooh! jag förtjänar ett ex eftersom jag inte hört typ en enda låt från i år för jag är fattig o har inte bredband. o så för att du är så snäll, galen o stilig förstås! :)

Ola said...

Inte en enda låt? Det var inte mycket. Maila din adress till adressen på startsidan så skickar jag en skiva!

kajsa said...

Verkar vara mycket blårock iår!
Nä men allvarligt talat så borde väl jag få en skiva för att jag dels är här nu och vibbar in din blogg och dels är ju jag stammis vad gäller dina årsbästaskivor och de bidrar högst väsentligt till min musikaliska bildning. :-)

Anonymous said...

Hej! Jag får en skiva av dig och du får en skiva av mig. Vad sägs? Jag tror vi har rätt så likartad musiksmak. Gå in på min blogg för att se låtlistan.

Anonymous said...

Oj, glömde visst adressen...
imemine.blogg.se

Ola said...

Självklart byter jag gärna en skiva med dig, Valle. Jag har mailat min adress till dig. Även Kajsa får såklart en skiva.

Johan said...

Your blood med Destroyer är helt klart en av de bästa låtarna från i år. Bra lista!

Unknown said...

Jag har inte hört någon låt förutom den sista. Är det tillräcklig motivering att jag är hemskt nyfiken, älskar blandskivor och kan tänkas återgälda under året när tid finns!

Unknown said...

2007 that is!:)

Maria said...

Hej, det lät som en trevlig blanding! Fint att Pipetets är med :)