Sunday, September 16, 2007

Emil Jensen

En ensam ung man med akustisk gitarr...

...eller en gemensam halvgammal genusbefriad person med elektroakustiskt instrument?


Emil Jensen. Stortorget, Lund (Kulturnatten) 15/9-07


Jag missade Emils omtalade cykelturné i somras eftersom jag var i Peru. Det var lite retligt eftersom jag sett honom ett flertal gånger innan men inte hans nya föreställning. Och det som skrivits om denna har nästan uteslutande varit positivt. Så trots att det var kallt och blåsigt och jag dessutom var trött som ett as (och as är ju döda vilket säger en del) efter en hel dags havsfågelskådning (gick upp kl 04.00 på morgonen) så tog jag mig till Lund. I'll Sleep When I'm Dead!

Föreställningen var helt underbar. Han har varit bra tidigare också men då har det varit så att en del nummer varit fantastiska och andra inte mer än "bra". Nu är det jämnare och det på den högre nivån. Hans nummer med inspelade röster som säger vad han egentligen tänker när han pratar med publiken var t.ex. bland det roligaste jag hört. Någonsin. Hans text om stress och oro var också helt genialisk. Och egentligen resten också. Och bland alla texterna så gjorde han också ett antal lika tänkvärda låtar, varav alla utom en, Inte vackrast i världen, var nyskrivna.

Emils speciella form av Spoken Word är genomgående tänkvärd, ibland sorglig men framför allt väldigt rolig. Men blanda inte ihop det med Stand-up Comedy, det finns egentligen inga likheter förutom att tanken med båda är att publiken ska skratta. Men detta är mycket mer intelligent och saknar helt plumpa skämt och han gör sig inte rolig på andras bekostnad. Däremot ofta nog på sin egen. Han kastar sig tvärt mellan ironi och allvar, men även när det är allvarligt är det samtidigt roligt. Det är klockrent i rader som t.ex. Det finns ingen olycklig kärlek. Det är alla idioter som inte vill ha mig som gör mig olycklig.

Emil uppträder på Inkonst i Malmö och troligen också på Mejeriet i Lund i oktober. Missa inte!

No comments: