Thursday, September 20, 2007

Namnbyte. Kanske.

Ola in Space är ett rätt så löjligt namn, det har jag egentligen tyckt från början. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av rymden och ännu mindre varit där. Och cyberspace är rätt sällan man hör numera. Varför kallar jag då bloggen för något jag inte direkt gillar? Ja, det började med att jag ville göra något med de bilder jag tagit under 2006, vilket var ganska många. Först hade jag tänkt en hemsida, men det verkade krångligt och jag är nog lite för korkad för att lära mig det. Så det fick bli en blogg. "Inte ens du kan misslyckas", sa någon.

Så jag registrerade mig och möttes omgående av en fråga om vad jag ville kalla bloggen. "Jag måste få betänketid", tänkte jag, men det fick jag inte. Så jag skrev ner det första jag kom på, vilket alltså var Ola in Space.

Nu har jag retat mig på detta namn ganska länge. Men vad ska jag byta till? Misery is a Butterfly, kanske? Varför det undrar någon? Jo, svarar jag då, för att det faktiskt är en riktigt vacker liten fras. Dessutom namnet på en bra skiva (Blonde Redhead). Och sådana har ju säkert gett upphov till en miljon bloggar världen över. Så varför inte en till? Nähä, inte det.

Bonde söker fru, kanske? Eftersom jag härstammar från Good Old Staffanstorp kanske jag per definition räknas som bonde. Och även om jag inte är direkt desperat efter en fru så skulle det absolut vara najs att stå vid altaret någon gång. I alla fall om bruden heter Kathryn Calder eller Lily Allen eller allra helst Norah Jones. Nähä, inte det heller.

Musik- & naturbloggen, då? Ett tråkigt men beskrivande namn. Låter som att jag är den enda i hela världen som skriver om musik. Och det kan jag nog inte påstå att jag är, det finns en i Japan också. Och eventuellt en i Kanada, men den har jag inte läst själv. Så det går också bort, tyvärr.

Fågelskådare med hemsidor brukar ta nåt häftigt vetenskapligt namn och sätta i titeln. Carduelis?, Locustella?, Cephalopterus?, Zoothera? Eller rentav Zavattariornis? Kanske. Kanske inte. Inte.

Ola from hell? Ola me fiola? Olaware? Nej, det lutar åt att jag får dras med Ola in Space ett tag till om ingen har något bättre förslag.

6 comments:

Anonymous said...

Jag tycker att det är lite fint att dras med gamla namn. Min sida har hetat benknäckarvals sedan 1999, och även om det känns lite fånigt så vore det helt otänkbart att byta nu. Ola in space är ju iaf något man kommer ihåg. Huvudsaken är väl hur som helst innehållet - även om Blonde Redhead-syftningar alltid bör premieras!

Ola said...

Benknäckarvals är ett fantastiskt namn. Hade det inte varit en så uppenbar stöld hade jag nog övervägt armbrytartango eller nåt i den stilen:-) Men då sätter jag ett stort plus för att behålla namnet och ett litet för Misery-grejen. Och inget för Zavattariornis.

Anonymous said...

Va? Ola in space är ju grymt, helt unikt och fint retroklingande. Dessutom väldigt oväntat första gången man såg det. Kanske kan verka lite efterblivet att syfta på cyberspace, men vadå, alla barn i början. Behåll!

Zavattariornis är väl som en parentes trevligt, men då kan du lika gärna kalla hemsidan etiopiskbuskkråka.com, mycket snyggare :)

That Handsome Devil said...

Ta nåt vetenskapligt med ditt namn i vetja, typ Certhiola :-)

Anonymous said...

Tjena Ola,
Längesedan jag var inne och läste...Klart du ska behålla Ola in Space! Lite små-töntigt, men det kan det väl få vara när man är från s-torp... ;-)
/Maria

Ola said...

Hej Maria - kul att höra från dig! Staffanstorp i våra hjärtan:-)