Monday, May 28, 2007

Miss Li


(en senare recension av Miss Li, från Malmöfestivalen 2007, finns här!)


Miss Li. Debaser, Malmö 25/5 2007.

Denna konsert var inte bara den första jag såg med Miss Li, utan också den första jag såg på nyöppnade Debaser i Malmö. Debaser är ju Stockholms största rockklubb sedan ett antal år och nu har de öppnat en "filial" i Inkonsts gamla lokal vid Folkets Park. På den positiva sidan så har man en väl tilltagen uteservering inåt parken, som nära nog gränsar till Cuba Café. Perfekt för några öl innan spelningen. På minussidan sätter jag att interiören inte direkt känns rockklubb. Inte alls faktiskt, men då de nyligen öppnat ger jag stället gärna lite tid att rätta till detta innan jag blir alltför kritisk.

Så då över till kvällens artist. Miss Li heter egentligen Linda Carlsson, kommer från Borlänge och spelar glad pop med lite jazz-, eller snarare kabaréinslag. Jag köpte hennes debutalbum strax innan jul och den är väldigt smittsam. Lättlyssnad som attan, ibland på gränsen till banal men i sina bästa stunder lika mycket på gränsen till fantastisk. Trots att hennes första skiva, Late Night Heartbroken Blues, kom för bara ett halvår sedan är uppföljaren redan ute. Den har jag dock inte hört ännu.

Linda kommer in på scenen med ett stort leende och det sätter standarden för hela hennes spelning. Det är hon på piano längst ut till höger på scenen och hon kompas av fyra musiker (bas, gitarr, trummor och saxofon). Hon blandar låtar från de bägge skivorna och till min förtjusning gör hon minst lika många låtar från debuten som från den nya.

Konserten är en uppvisning i spelglädje. Linda ser nästan ut att brista i skratt i varenda låt. Mellan låtarna kommunicerar hon med publiken på ett sätt som känns helt spontant. Inte ett ord verkar förberett men det blir hur bra som helst ändå. Eller kanske därför. Musikaliskt är det som sagt egentligen ganska lättviktigt, men inte desto mindre har det en stark personlighet och det låter inte som något annat jag kommer på. Jag blir hur som helst förförd och njuter mig verkligen igenom konserten. I vissa stunder, som i det självbetitlade sista extranumret Miss Li är det faktiskt snudd på eufori. Fade-outen på denna låt är helt makalös på skivan och bandet lyckas förvalta detta väl även på scen. Inte minst saxofonisten får verkligen göra skäl för sitt gage. En underbar konsert!


Miss Li - Hardlovin´ Man
Miss Li - Miss Li (början)
Miss Li - Miss Li (slutet - jag var tvungen att dela upp låten för att filen inte skulle bli för stor)

6 comments:

That Handsome Devil said...

Kan bara hålla med - en klockren recension Ola! Ser fram emot att se henne igen på Arvika, om inte annat vet man att man blir på gott humör - Miss Li & hennes musik sprider verkligen glädje!

Ola said...

Hon kommer även att spela på årets Malmöfestival.

That Handsome Devil said...

Härligt! Då har man kanske lyssnat in sig på nya skivan också.

That Handsome Devil said...

22 augusti spelar Miss Li på Malmöfestivalen. Samma kväll som ett av mina gamla fav-band: Levellers. Verkar som jag måste bryta en livslång trend och inte gå på spelningar på Malmöfestivalen...

Ola said...

Malmöfestivalen är tragiskt underskattad som leverantör av bra konserter. Det populistiska programmet på Stortorget kan man kanske +/- bortse från. Men på de mindre scenerna frodas god musik i massor. 2004 såg jag t.ex LCD Soundsystem, Linton Kwesi Johnson och Kaizers Orchestra. Förra året var det t.ex. Yeah Yeah Yeahs och Gogol Bordello som gav magnifika spelningar. Och festivalen är ofta före sin tid, t.ex. kommer Klaxons i år. Klart hippt band, spelade på Coachella. Inte så mycket av programmet verkar klart än, men det kommer nog bli mycket att göra. Och allt är gratis.

That Handsome Devil said...

Jo, Gogol missade jag, det retar mig fortfarande...