Wednesday, May 30, 2007

Eldkvarn



Eldkvarn. Debaser, Malmö 30/5/07

Onsdagskvällen gjorde jag sällskap med min bror och såg Eldkvarn på Debaser. Det var första gången på mer än 10 år jag såg dem live. Men deras två senaste skivor är bra så det kändes som det var dags igen. I publiken sågs bl.a. Malmöprofiler som Mikael Wiehe, Pontus Snibb, Erikapik och ledningen för Adrian Recordings.

Jag kan sammanfatta konserten med att jag inte hade några jättestora förväntningar, men de uppfylldes helt. De öppnade spelningen väldigt icke-populistiskt med två långa låtar från nya skivan, titelspåret Svart blogg och Blues för Bodil Malmsten. Publikreaktionerna var avvaktande. Först med Fulla för kärlekens skull, också den från nya skivan, som ungefär låt nr fem, lyfte det lite mer. Efterhand började bandet dyka djupare i sin gamla låtskatt och fiskade bl.a. upp Ta min hand, 3:ans spårvagn och som sista låt innan extranumret, den långa och mäktiga Alice. Och i slutet av konserten var det också betydligt mer liv på publiken.

Konserten klockade in någonstans mellan 1,5 och 2 timmar. Blandningen på låtar från olika delar av deras karriär var bra. Jag har mest relation till de lite äldre låtarna men samtidigt känns det som bandet glöder lite extra i de nya så det kändes helt ok att första halvan av spelningen fokuserade mycket på nya skivan.

Spelningen var inte fantastisk på något sätt, men valuta för pengarna och god underhållning för stunden. Och Eldkvarn låter som de ska göra och har gjort de senaste 20 åren och spelar därmed fortfarande Sveriges bästa gubbrock.

6 comments:

Anonymous said...

Höhö, jag är malmöprofil! Dock såg jag inte de andra du nämnde.. Kanske för att vi stod längst fram.

Ola said...

Självklart är du en profil i Malmös nöjesliv. Du är den enda jag träffat på båda de senaste två gångerna jag varit ute på stan kvällstid!

Anonymous said...

Ehrm...

Ola said...

JLz: Överenskommen tid och plats för överlämnande av kikare räknas inte som "träffa på". Skärpning!

Anonymous said...

Ökkeh! Missade "på" i "träffa på".

Anonymous said...

haha, bara inse jlz - vissa glittrar mer än andra.. B)