Monday, May 28, 2007

24 Hour Party People eller när Telekomkraschen kom till nordöstra Skåne





Dygnsrally eller Tour de Skåne 27/5 2007.

Den 1 maj 2001 genomförde jag en lyckad fågelexkursion till nordöstra Skåne. Jag började med att lyssna på lite nattaktiva fåglar redan på sennatten och sedan betade jag av något skogsområde utanför Osby, några våtmarker kring Kristianstad och sedan också lite kust kring Åhus. Det var en riktigt bra dag så när jag var vid Ravlunda på Skånes östra kust räknade jag ihop hur många arter jag sett under dagen. Det visade sig vara kring 130 st och klockan var inte mycket mer än 12. Så jag bestämde mig för att fortsätta jaga arter några timmar till för att se hur många jag kunde komma upp i. Jag kom hem sent på kvällen med en diger artlista på 152 arter i bagaget.

Frågan som automatiskt uppstod var naturligtvis hur många arter man kan se på ett dygn i Skåne med lite mer noggrann planering och ett par veckor senare när alla flyttfåglar anlänt. Det ena ledde till det andra och en dag i slutet av maj 2001 var vi fyra personer som skådade 24 timmar i sträck och såg 162 arter.

Dygnsrallyt, som vi kallar det, har blivit en trevlig tradition och har återkommit varje år, alltid under den sista tiodagarsperioden i maj då det är som bäst förutsättningar för en omfattande artlista. Ett år (2006) mer eller mindre avbröt vi för att det blåste så mycket att vissa vanliga fåglar blev alltför svåra, men annars har vi kört hårt 24 timmar alla gånger. Vi brukar börja vid midnatt kring Kristianstad, sedan köra upp till Göinge för morgonskådning i skogen. Därefter ner till Kristianstads våtmarker igen, ut till kusten vid Åhus och sedan följa östra Skånes kust söderut för att avsluta i sydväst med några punktinsatser. Det bästa året hittills är 2005, då vi noterade 171 arter, vilket av allt att döma är den högsta dygnstotal som noterats i landet. Men det är absolut möjligt att se uppemot 180 på ett dygn om allt stämmer.

Årets team bestod av JLz, Kaj och yours truly. Och årets soundtrack utgjordes av en för dagen bränd samling med progglåtar (Fria Pro, Norrbottens järn, Hoola m.fl.) och denna hjälpte till att sprida god stämning i bilen. Speciellt Det nya livet av Fria Pro uppskattades av passagerarna och vi gjorde förgäves några försök att sjunga med i stämmorna i denna fantastiska sång. Dygnet fick trots det en trist början då Kaj blev av med sin telefon redan kring tolvslaget! Antagligen hade den ramlat ur bilen då han stigit ur vid något tillfälle. Vi körde runt till några ställen vi stannat på tidigare för att genom att ringa upp med en annan telefon lokalisera den, men vi hittade den inte igen. Sen var det mest fåglar i några timmar. En mulen natt och morgon gjorde att ugglor och hackspettar var svårflörtade eller t.o.m. frånvarande, men annars gick det ganska bra. Även morgonen kring Kristanstad gick så bra vi kunde räkna med. Sen fick jag ett sms! Inget konstigt med det, men när jag skulle kolla det visade det sig att skärmen på min telefon havererat fullständigt. Det ser nästan ut som den bränts sönder inifrån på något sätt. Den är således helt oanvändbar och bara till att kasta skiten! Således två av tre telefoner på exkursionen åt helvete på mindre än tio timmar! Otroligt, snudd på världsklass!

Resten av dagen gick upp och ner, om än mest upp. Smalnäbbad simsnäppa på två lokaler (Äspet vid Åhus och Stavsten vid Trelleborg) var kul, liksom observationen av två labbar vid Friseboda i Hanöbukten. Antalet rapporterade ovanligheter, som vi kunde planera in i vår rutt, var dock sämre än vissa andra år (även om vi såg bl.a. brun glada och svarthakad buskskvätta), och när dygnet var slut stod vår art-taxameter på 165. Det är ett bra resultat, med tanke på att vädret inte var optimalt, och bara en art sämre än tidigare nästbästanotering (2003).

Det var i alla fall som vanligt trevligt att uppleva en så stor del av Skåne på en och samma dag, både ur fågelsynpunkt som ur en mer allmän sådan. Det blev än en gång tydligt vilket härligt och varierat landskap det är.

Bilder från dagen, uppifrån och ner: Åbrolla (ca en mil nordost om Osby), på Kajs hemmaplan i Edenryd (söder om Bromölla), Forsakar och Fyledalen.

2 comments:

Unknown said...

Tur att jag idag åtminstone lyckats lämna sängen i mer än en halvtimme utan att drabbas av svår huvudvärk och feberyrsel... Jag börjar bli ALLDELES för gammal för slika dumheter!

Anonymous said...

Oj. Troligen resultatet av en överdos rabarber snarare än 24-timmars-hangover, misstänker jag. Bli frisk!