Monday, January 1, 2007

Kontoret





Paul Ström & Edda Magnason 22/12/06 samt Familjen 29/12/06. Kontoret, Malmö

Kontoret kallas numera f.d. Lilla Caféet nära Värnhemstorget i Malmö. Kontoret kallas det för att den i min blogg ofta omskrivna Emil Jensen har sitt kontor där. Men vid vissa speciella tillfällen öppnar han och Edda Magnason dörren för allmänheten och bjuder på underhållning som de gillar. Hittills har det varit tre gånger, varav en i november när jag var i Etiopien och så de två gånger som beskrivs här.

22/12 uppträdde fotografen och poeten Paul Ström med både underfundiga och tankeväckande dikter. Han var betydligt mer humoristisk än de flesta andra poeter, dock utan att tappa djup. Mycket bra! Sedan följde Edda Magnason med en konsert som påminde mycket om den på Inkonst 9/12 och för mer detaljer hänvisar jag till den recensionen. Men det var således också mycket bra.

29/12 var det lite annan karaktär på uppträdandet då enmansbandet Familjen, som spelar dansant elektronika uppträdde. Familjen är Johan T Karlsson, som för övrigt producerade Emil Jensens senaste skiva - tvåa på min årsbästalista 2006. Trots att han var själv fick han till ett rejält sväng och både han och publiken verkade mer än nöjda. Med risk för att bli tjatig - mycket bra!

Kontoret är litet och det är svårt att få in mer än 50 personer, kanske inte ens det. Känslan blir en sympatisk mix mellan offentligt evenemang och privat fest. Och när jag pratade med Emil efteråt sa han att det var precis det som var tanken. Kontoret lär dyka upp lite oregelbundet framöver också och det bästa, om man är intresserad, är att kolla Emil Jensens hemsida med jämna mellanrum.

Ett extra plus får Kontoret för den gamla skivspelaren, enligt uppgift från 1961, som syns på en av bilderna ovan

1 comment:

Emma said...

Familjen älskar mig. Så det så.