Wednesday, January 17, 2007

Sweet Soul Music

För snart två år sedan gjorde jag en soul-samling som jag ibland ger som present vid fester och andra tillfällen. Det är en dubbel där det bara är kvinnliga vokalissor på den första och manliga diton på den andra. Den har generellt fått bra omdömen och i brist på annat att skriva om ikväll (jo, jag har en text på gång men jag får inte ihop den riktigt) så ger jag er här 160 minuter av gammal härlig soul. En uppföljare är på gång!

Skiva 1
LOLEATTA HOLLOWAY – Dreamin´ (a capella)

MINNIE RIPERTON – Reasons
JACKIE MOORE - If
ANN PEEBLES – I'm Gonna Tear Your Playhouse Down
MAVIS STAPLES – What Happened To The Real Me
LOVE UNLIMITED – I Can't Let Him Down
MARLENA SHAW – Woman Of The Ghetto
BETTYE LAVETTE – Your Turn To Cry
INELL YOUNG – What Do You See In Her
IRMA THOMAS – While The City Sleeps

ALMETA LATTIMORE – These Memories
FREDA PAYNE – I Get High (On Your Memory)
MARGIE JOSEPH – Sweet Surrender
VIVIAN REED – Save Your Love For Me
DEE DEE WARWICK – She Didn´t Know (She Kept on Talking)
JEAN CARN – I'm In Love Once Again
GWEN McCRAE – Let´s Straighten It Out
BARBARA LEWIS – Hello Stranger
DIANA ROSS – Ain't No Mountain High Enough
MILLIE JACKSON – If Lovin' You Is Wrong (I Don´t Want To Be Right)(den långa versionen på ca 11 minuter)


Skiva 2
WILLIE HUTCH – Hospital Prelude Of Love Theme
AL HUDSON & THE SOUL PARTNERS – Spread Love

BOBBY WOMACK – Across 110th Street
SPINNERS – It's A Shame

TERRY CALLIER – Soulful Clown
BOBBY CALDWELL – What You Won't Do For Love
CHI-LITES – There Will Never Be Any Peace (Until God Is Seated At The Conference Table)
NOLAN PORTER – If I Could Only Be Sure
DRAMATICS – Beware Of The Man (With The Candy In His Hand)
JOHN VALANTI – Why Don't We Fall In Love
JOHN GARY WILLIAMS – The Whole Damn World Is Going Crazy
JOE BATAAN – Aftershower Funk
FOUR TOPS – Do What You Gotta Do

MODULATIONS – Those Were the Best Times Of My Life
LEROY HUTSON – All Because Of You
DELFONICS – Didn't I (Blow Your Mind This Time)
STEVIE WONDER – Another Star
DONNY HATHAWAY – A Song For You

11 comments:

Anonymous said...

kan du inte lägga dem som länkar så att man kan ladda hem dem samtidigt?? :)

Emma said...

Det är mycket trevliga skivor. Jag lyssnar faktiskt på dem då och då. Vill till och med minnas att de var det första jag spelade på min nya cd-spelare. (Ville kolla att det gick att köra hembränt på den.)
E :-)

Ola said...

Erika: Om någon förklarar för mig hur man gör det (rent tekniskt) och det inte verkar alltför jobbigt och svårt, ska jag överväga det:-)

Anonymous said...

Äsch, tjyveri skall väl inte vara hur lätt som helst...
Tack för musiktips!

Unknown said...

Men jösses Ola, kom in i gemet... Att inte kunna länka till musik är ju bara SÅ -90!

Ola said...

Inget jättefel på 90-talet, tycker jag. Ett alternativ är ju att ta fasta på rad 2, d.v.s. att jag ger bort skivan vid "fester och andra tillfällen".

Ola said...

Så, då är jag också i det nya seklet...

Ok, Erika, bara för att det är du:-). 10 låtar utlagda som smakprov!

Anonymous said...

urtjusigt!! Härligt!!

Ola said...

Tack! Har lagt ut några låtar till. Känner mig som jultomten.

Anonymous said...

Finns det ngn bra soul-musik?

/Svar till undrande LuXare

Anonymous said...

Good for people to know.