Thursday, January 11, 2007

Mindanao Broadbill


Mindanao Broadbill. PICOP, Mindanao, Filippinerna 30/3/06

De senaste dagarna har vädret i Malmö varit direkt motbjudande med kraftig blåst och nästan konstant regn. Och eftersom jag inte kommer på något vettigt att skriva om just nu så bjuder jag på en bild från Filippinerna. Fågeln på bilden är sällsynt och var en av höjdpunkterna på den månadslånga resa som jag och några vänner gjorde i våras. Ibland förs den tillsammans med närstående arten Visayan Broadbill till samma art, och kallas då för Wattled Broadbill. Denna bild tycker jag för övrigt är en av mina bättre:-) Klicka på den så blir den större!

När inspirationen tryter kan det vara bra att ha lite arkivbilder att plocka fram och drömma sig iväg till varmare klimat.

4 comments:

Anonymous said...

Håller verkligen med: "direkt motbjudande" är en perfekt beskrivning av rådande väder! Suck! Fin bild på fin fågel!

Lone Gopher said...

Vackert Ola! Den är ju ännu snyggare än Pittan faktiskt.Har inte varit på Mindanao än, men hoppas på nästa år. Såg Cream-Beliied Fruit-Dove igår, nummer 151, så nu har jag bara 150 eller så kvar innan jag kommer ikapp dig ;-)

/J.

Unknown said...

Begreppet blåtira fick plötsligt en helt ny innebörd...

Anonymous said...

Begreppet blåögd fick plötsligt en helt ny innebörd...