Saturday, January 6, 2007

Olas 116:e dagdröm

Idag var jag på gudstjänst (i S:t Matteuskyrkan i Malmö). Det tillhör inte vanligheterna. Och det var inte heller en vanlig gudstjänst. Anledningen till att jag gick dit var att mina vänner Bea och Erika är med i en kör som sjunger afrikansk musik och de uppträdde på gudstjänsten. Det var riktigt fint och trevligt. Och lite andlig spis ibland skadar inte.

Eftersom Ola på gudstjänst inte tillhör vanligheterna hade jag inte tidigare sett eller hört den nya versionen av trosbekännelsen. Och den fick mig att tydligt inse hur nära proggen och religionen står varandra. För efter tre inledande verser om Gud, Jesus och den helige anden följer:

Vi tror inte på den starkes rätt, på vapnens språk
Och på de mäktigas makt


Inte ens Mikael Wiehe skulle kunna ha uttryckt det bättre, möjligen hade han bytt ut "den starke" mot "dom rika". Och efter att ha upplevt en fantastisk nyårsnatt med proggallsång (som jag beskrivit i texten Nyårsnatt med allsång) där just Wiehes tidiga låtar hade en central roll, började jag dagdrömma.

Jag såg framför mig en fullsatt Matteuskyrka (den är bra för den är nybyggd och mer bred än lång så inga människor sitter särskilt långt från den som predikar). Jag såg framför mig hur alla reste sig upp, tog sitt häfte som delats ut när de gick in i kyrkan men i stället för Psalm XXX så börjar de sjunga:

Han sa han var Napoleon, för att allt är ett och samma
Nu sitter han i ett gallerrum och säger att han är sin mamma


O.s.v. till avslutningen:

Och dom som försöker tänka sig en annorlunda värld
slås sönder med batonger och gasas med gevär


Filosofen från Cuenca, denna fantastiska och gravt underskattade låt från Hoolas första skiva. Sjungen av minst 200 heltända människor i en lokal med perfekt akustik. Jag ryser av välbehag vid bara tanken.

Och inte nog med det. Danslåt för yttrandefriheten, Keops pyramid, Vävare-Lasse, Rocksamba, Victor Jara, Ingenting förändras av sig själv m.fl. hade varit givna på låtlistan. Och självklart skulle man krydda med en massa låtar av andra gamla hjältar.

Proggallsång i kyrkan. Ingenting hade slagit det!

10 comments:

Anonymous said...

Vackert Ola!

Anonymous said...

Oj, så snyggt! Nu begriper jag vad alla kyrkor är till för.

Anonymous said...

Arrangerar du då Ola, så är det väl bara att samla ihop nyårsgänget o köra! :)

Unknown said...

Jag är aldrig svår...

Anonymous said...

Kaj: skaffa blogg!

Ola said...

Eller så kan han uppdatera sin och Olofs klassiska hemsida:-)

Emma said...

Så det är här knäppgökarna samlas...

Ola said...

Den som inte är med, är emot:-)

Emma said...

Bara döda fiskar...

Anonymous said...

Nu börjar jag förstå vad ett lössläppt leverne kan göra med en annars helt frisk människa. Inget e fel och inget e rätt bla bla bla, men glöm aldrig att det e bara Gud som kan dömma dig i slutändan.......