Monday, January 22, 2007

Fantastisk folkmusik

Förra veckan bytte jag skivor med en annan bloggare, som jag nyligen lärt känna. Skivorna jag fick var uteslutande folkmusik från 70-talet. Två av skivorna innehöll fyra LP-skivor (komprimerade till 2 CD) med Folk & rackare, en grupp jag minns från min tid i Fältbiologerna, men det var många år sen jag hörde dem. De första två albumen, Med rötter i medeltiden och den självbetitlade Folk & rackare, är utgivna under namnet Carin Kjellman & Ulf Gruvberg. Sen fick de fler medlemmar och gav ut skivorna Rackarspel och Anno 1979.

Skivorna är genomgående helt lysande. Det är också uppenbart att Garmarna, ett av mina svenska favoritband från 90-talet, har lyssnat mycket på Folk & rackare. I och för sig är Garmarna betydligt ösigare och låter ibland mer som World Music, medan Folk & rackare är mer utpräglad folkmusik. Men några av låtarna på Folk & rackare-skivorna har även spelats in av Garmarna.

På en annan skiva fanns det norska bandet Folque, med skivan Vardoger från 1977. Den är helt fantastisk och träffade mig hårt redan vid första lyssningen! Lite kraftigare instrumentering än Folk & rackare och otroligt bra låtar och arrangemang. Två av medlemmarna blev f.ö. senare medlemmar av Folk & rackare.

Och avslutningsvis bytte jag till mig Arbete & Fritids andra skiva (heter bara "andra LP") som är utsökt instrumental folkmusik, från 1971.

Det här är underbar musik som dessutom fyllde ett irriterande hål i min skivsamling. Tack, Nietzsche!

Och när vi ändå är inne på folkmusik så kan jag inte undanhålla en fantastisk låt och video med engelska bandet Circulus. Klicka här för att se den på Youtube.

2 comments:

Unknown said...

Varsågod!:) Roligt att läsa! Det är en bra varierad blogg du fått till den är rolig att läsa!

Ola said...

Tack så hjärtligt. Din är också trevlig, får många bra tips därifrån.