Sunday, April 1, 2007

Notiser från den gångna veckan

Jag har varit med om en del trevligheter under den gångna veckan och om jag även inkluderar förra helgen har jag fem små händelser som kan vara värda några bilder och några rader.


Varglyssning. Mellan Bjursås och Leksand, Dalarna 24/3/07

Kvällen var kall och klar och förutsättningarna goda för att höra ljud i Dalanatten. Men då prioritet ett var att genomföra ett styrelsemöte kom vi iväg från Borlänge, där mötet var, lite för sent. När klockan var sju och vi var i trakterna av Bjursås, på väg mot området där det finns varg, fick vi ett telefonsamtal att gråben hördes yla, förvisso på avstånd men ändå tydligt. Vi hade ungefär en halvtimmes körning kvar. När vi kom fram hade de inte hört den sedan de ringde. Vi stannade på platsen i över en timme men ingen varg hördes igen. Ytterligare några stopp gav heller inget annat än tystnad. Men det var en fin kväll och tillräckligt häftigt att veta att man var i ett vargrevir!

Bilder: 1) Vargmåne, 2) Ingen varg hörs, men glada ändå!



JAM Allstars feat. Sirqus Alfon, The Tiny, Kalle Haglund samt Filippa & Monica. Inkonst, Malmö 28/3/07

Riksteatern genomför en omfattande turné med de ovan nämnda artisterna. Sirqus Alfon har jag tidigare recenserat och gett maxbetyg för sitt uppträdande på Gatu-festivalen i Stockholm i februari. The Tiny är en ljuvlig liten popgrupp med fantastiska Ellekari Larsson på sång - en av Sveriges vackraste och mest personliga röster. Kalle Haglund är estradpoet/stand-upkomiker och Filippa & Monica är också ett slags stand-upkomiker fast med spelade karaktärer.

Jag klantade mig med tiden och tänkte inte att det skulle vara en föreställning av teaterkaraktär utan fyra separata spelningar. Därför trodde jag att "kl 19" som det stod på biljetten var mer en "dörrarna öppnas"-tid men nix, så var det inte. Så jag missade början, men fick i alla fall se ganska mycket och hela Sirqus Alfons del. Och de var lika sjuka som i Stockholm. De spelade kortare nu men hade bytt ut sin öppningslåt mot Everybody (Backstreet's Back) och så hade de en roadie som var iförd apmask. Helt fantastiskt igen och helt sjukt igen. Sirqus Alfon är en unik liveupplevelse! Även övriga akter var klart underhållande. En föreställning som rekommenderas.

Bilder: 1) Sirqus Alfon, 2) Hela ensemblen under finalnumret. Det var både mörkt och jag satt långt bak vilket gav korta tider och därmed usla bilder.



Releaseparty (för Familjen) feat. Edda Magnason. Metro, Malmö 29/3/07

Familjen (artistnamn för Johan T Karlsson) har jag tidigare skrivit om här i bloggen. Med sin dansanta electronica är han på väg att slå igenom ordentligt. Med all rätt. I onsdags släpptes hans debutalbum, vilket skivbolaget, Adrian Recordings, firade med inte mindre än två releasepartys. På det första av dessa spelade en av Ola in Space's speciella favoritartister, Edda Magnason, Familjen-covers (jag har f.ö. recenserat en tidigare Edda-spelning här). Det var en kort spelning, men det var en alldeles ljuvlig sådan. Familjens musik är mycket för ben och kropp men i Eddas finstämda pianoversioner kom texterna fram på ett tydligare sätt och sångerna lyftes fram som just sånger. Hennes vackra skånska röst och fina pianospel skapade en fantastisk stämning i lokalen. Genialt och underbart.


Bilder: 1) Edda Magnason, 2) Radio AF:s utsända, Anders Wigren, njuter av Familjen-covers.


Tapaskväll hos That Handsome Devil. Klostergården, Lund 31/3/07

En härlig kväll med ett antal goda vänner, min favorithund, musikfrågesport, intressant film, fantastisk mat och mycket alkohol (bl.a. en whiskybuffé med ca 50 sorter att fritt välja från).

Bilder: Det äts! That Handsome Devil tog bilderna.



Vitögd dykand. Ringsjödammen, Fulltofta 1/4/07

En vitögd dykand, en anka som annars närmast finns på kontinenten (främst i östra Europa) upptäcktes under dagen i en damm intill Ringsjöns sydöstra strand. Då jag, efter att ha hämtat mig från gårdagsnattens prövningar, vaknat till åkte jag, That Handsome Devil och hans hund Loke och tittade på denna. Fågeln, en 2k (= 2:a kalenderåret, d.v.s. född förra året) hane, ville helst hålla till inne bland vegetation och tyvärr på långt håll men jag fick till slut några kassa bilder på den. Det var tredje gången jag såg arten i Sverige, men det var min första i Skåne.

Bilder: 1) Vitögd dykand i Ringsjödammen, 2) THD & Lammet spanar anka, 3) Loke

6 comments:

That Handsome Devil said...

Vilken söt hund :-)

Ola said...

Ja, Loke är mycket najs! Och det närmaste jag kom en varg den gångna veckan!

Anonymous said...

Blir lite nyfiken på vad som benämns "intressant film". Vilken?

Ola said...

Bea: Kul att du noterade ordvalet. Ser man en bra film brukar man ju kalla den just "bra". Därför valde jag i detta fallet ordet intressant i stället.

Filmen i fråga var en "dokumentär" från en semester- & fågelresa till Gambia som den (ännu) relativt okände filmaren Tommy Njutaren gjort. Tror inte den kommer att gå upp på biograferna.

Anonymous said...

Det var alltså INTE en hona, utan en 2k hane!!! Skärpning or die!

Ola said...

Ok, jag skärper mig för jag vill ju inte dö för en sån skitsak.