Wednesday, April 18, 2007

Namnsdag, ringtrast, vardagsmisstag och Messi!

Visst, en lite störd rubrik men vad kan man vänta sig av en sån som jag? I morgon (torsdag) har Ola in Space namnsdag för första gången någonsin eftersom bloggen bara är drygt fyra månader gammal.


Ringtrast är en fågel som är väldigt mycket april. Den är en ganska sällsynt, men fullt regelbunden förbiflyttare i Skåne och det är just andra halvan av april det är som störst chans att få se den. Och igår lyckades jag hitta en sån, i Esarp i sydöstra hörnet av Staffanstorps kommun. Att det var just där var kul, eftersom jag ursprungligen kommer från Staffanstorp och därför har vissa lokala preferenser. Fågeln igår satt tyvärr lite illa till så jag fick inga bilder, men då jag såg, och fick bilder på, en ringtrast bara några kilometer därifrån för ganska exakt ett år sedan får det duga som illustration.

Vidare till musiktips. Jag prenumererar sedan några år på Sonic, en bra svensk musiktidning som skriver om de flesta genrer inom populärmusiken vilket passar mig, som försöker vara så "bred" som möjligt. En av de bästa sakerna med Sonic är att till varje nummer får man en skiva som är s.a.s. ett soundtrack till tidningen, med låtar från de artister som artiklarna handlar om och en del av de som fått bra recensioner. På den senaste skivan fanns en hel del godbitar. Allra bäst var ett band från Umeå - Mattias & The Everyday Mistakes. Låten som finns med, och avslutar skivan, heter Walking About. Det är bland det bästa nya jag hört i år och en klockren kandidat till årsbästaskivan som jag väl kommer göra i december om allt går som vanligt. Lyssna själv på deras Myspace-sida. Även de andra låtarna där är bra. Detta verkar vara ett ytterst spännande band, med influenser både från såväl 60-talspsykedelia som från 90-talets indiepop. Glom inte var ni läste om dem först:-). Min andra favorit från Sonic-skivan är People Without Love med engelska A Mountain of One. Riktigt skön pratsångslåt. Även denna kan man lyssna in på Myspace. Även kanadensiskan Basia Bulat ska jag hålla koll på framöver. Hennes I Was a Daughter är fantastiskt bra.

Till sist kan jag inte låta bli att nämna årets fotbollsmål i Europa - nästan en karbonkopia på Maradonas klassiska mål mot England 1986. Målet gjordes i kväll av Lionel Messi i Barcelonas 5-2-vinst mot Getafe i semifinalen i spanska cupen!

3 comments:

Anonymous said...

Äntligen vågar jag skriva ett inlägg till dig - du har otroligt nog fel om din namnsdag. Det var inte igår utan idag - den 19:e.
Stort grattis!! / Å

Anonymous said...

Ja, precis, namnsdagen är ju idag ju! Grattis!

Ola said...

Tack! Kul med en kommentar från min kära syster! Och från Bea också, såklart:-)

När det gäller datumet och namnsdagen så skrev jag inlägget strax efter kl 12 i natt (svensk sommartid) men bloggklockan tyckte tydligen fortfarande att det var onsdag. Samma fel gäller därför fotbollsmålet också. Det gjordes på onsdagskvällen. Jag är ofta lite förvirrad, men riktigt så illa är det inte. Än i alla fall.

Men jag medger att det ser lite dumt ut så jag ändrar i texten så det står "i morgon" resp. "i kväll".