Wednesday, April 4, 2007

Ola har i-landsproblem

Begreppet i-landsproblem är väl mest känt från tv-serien Hipp Hipp, där småsketcher visade hur folk blev irriterade över t.ex. att det bara fanns 500-lappar i uttagsautomaterna, att det fanns för många fjärrkontroller på tv-bordet och att det bara var smulor i botten på chipspåsen. Genialt, och ett begrepp som tagit sig vidare och som numera används även i det verkliga livet.

Min bror hade ett fint i-landsproblem i Danmark för några år sedan då han upprört och irriterat hävdade att det var "för j-a dåligt" att "välkommen till Danmark"-sms:et inte kom förrän han hade varit i landet 20 minuter. Nu har jag mina egna. För visst är det väl "för j-igt" att fyra evenemang jag vill gå på är inklämda på två dagar


5 april
Ladytron, Inkonst (Malmö)
Jamie T, Mejeriet (Lund)


6 april
Whiskyprovning, Lund
Mountain Goats, Mejeriet


Krocken den 5:e kan jag överleva för Jamie T är trots allt en ny (men intressant) bekantskap och jag har inte lyssnat så mycket på honom. Men krocken den 6:e gör mig ont. Whiskyprovning går alltid först, det är en av halvårets absoluta höjdpunkter. Men att missa Mountain Goats, som egentligen skulle spelat på Debaser i Malmö den 7:e om de bara kunde ha fått i ordning lokal och annat i tid, gör mig rätt så ont. Det är bland den bästa amerikanska indie man kan tänka sig. Nu vill jag i och för sig inte locka dit massa folk som i efterhand ska tala om för mig att det var fantastiskt, men ni kan ju lyssna här:

Mountain Goats - See America Right
Mountain Goats - No Children


Som om detta inte var nog så är missar jag Feist i Köpenhamn 22/4, Midlake på KB 23/4, The Church på KB 24/4 och Pere Ubu på KB 26/4 för att jag är på Coachella-festivalen i Kalifornien. Ja, visst är det synd om mig. Det är nästan så jag tror jag blivit smittad av JLz.

Idag har jag i alla fall fått en leverans på posten innehållande nya skivor med Waterboys, Modest Mouse och Maia Hirasawa samt första säsongen av Extras på DVD. Alltid en liten tröst.

3 comments:

JLZ said...

Trist med krockarna, men ändå på en alltför amatörmässig nivå för att jag ska kunna tycka riktigt synd om dig. För att kvala in som en fullblodssumpare så krävs det att man inte har två roliga grejer att välja på - det ska vara en rolig och en trist, och man ska alltid vara tvungen att välja den trista. Hade det alltså varit en obligatorisk flygledarkonferens samma kväll som whiskyprovningen istället för Mountain Goats så hade du varit på god väg upp i elitserien :)

Ola said...

Och så ska man väl helst ha krockarna ganska regelbundet om jag förstått det rätt?

Maia Hirasawa-skivan är f.ö. otroligt bra.

JLZ said...

Regelbundet, mjae, skulle nog kalla det en definitionsfråga. Kan man definiera alltid som regelbundet?