Thursday, April 5, 2007

Ladytron (support: Samuraj Cities)






Uppdaterad natten mot tisdag med lite mer utförlig recension, även om jag glömt en del intryck för att jag väntade några dagar för länge med att skriva färdigt.

Ladytron (Support: Samuraj Cities). Inkonst, Malmö 5/4/07

Det förväntade I-landsproblemet, som jag flaggade för igår, försvann när Jamie T ställde in i Lund. Men oavsett vilket så skulle jag, så här i efterhand, aldrig ångrat att jag valde att se Ladytron. Deras spelning på Inkonst var nämligen alldeles enastående bra.

Först ut var emellertid förbandet, Samuraj Cities från Göteborg, som jag aldrig hört tidigare. De spelar melodisk och röjig, stundtals nästan lite skramlig, indierock med bra driv. Förutom bas och trummor så var det ibland 2 gitarrer men ibland också en gitarr + sångaren (som f.ö. var lik Kurt Cobain) som då spelade synth/elektronik alternativt att den andra gitarristen spelade klaviatur. I de röjigaste stunderna var det alldeles lysande, se t.ex. avslutningslåten som jag bifogat nedan, en snudd på sensationell låt i mina öron. Det var inte riktigt lika bra hela tiden (men bra nog), och det lät lite annorlunda när det var mindre gitarr. Men tveklöst ett band att hålla ögonen på och en riktigt bra öppning på kvällen. Betyg:++++

Samuraj Cities - All Along the Shoreline - missa inte att kolla denna, för det är riktigt bra!

Klockan var halv ett på natten mot fredagen innan Ladytron kom på scenen. De är för närvarande på Europaturné som förband till Nine Inch Nails, men ser till att göra egna spelningar på några av de lediga dagarna. Direkt stod det klart att detta är ett band som är ännu bättre live än på skiva. De var utökade till sex personer (fyra normalt) varav bas, gitarr, synth (relativt antika sådana) och trummor höll sig lite i bakgrunden av de båda sångerskorna som också spelar synth för det mesta. Denna sättning gav låtarna ett otroligt driv, och ljudet blev till en malande kraft som kändes som den skulle kunna välta omkull allt som fanns i lokalen. Några andra jag pratat med klagade på ljudet, men själv tycker jag det var bra men kanske berodde det för att jag stod så nära en av högtalarna.


Låtvalet var utmärkt. Alla de bästa låtarna från senaste skivan Witching Hour plus en fin kavalkad av tidigare hits. Speciellt mot slutet av spelningen, med Discotraxx och Playgirl följt av extranumret - Last One Standing (som är ganska tam på skiva, men enorm live!) och monsterlåten Destroy Everything You Touch, var det snudd på eufori. Betyg:++++(stark)

Ladytron - Playgirl
Ladytron - Last One Standing (endast slutet)
Ladytron - He Took Her to a Movie (sista 2 min)


Stort plus också till de skickliga tjejerna i DJ-båset, som kallar sig Nuns on Bikes, för bra låtval och bra mixande innan konserten och i pausen. Således en riktigt bra kväll från början till slut.

Översta två bilderna visar sångaren resp. keyboardspelare i Samuraj Cities. Bild 3-5 visar Ladytron, notera speciellt Susanna Kallur-kopian på bas (bild 3).

3 comments:

Anonymous said...

Visst var de bra! Vilken tyngd! Live adderades ett slags malande ostoppbarhet.

Men var det inte lite grötigt ljud ibland? Inte bandets fel, iofs.
Gustav.

Anonymous said...

Jag såg Ladytrons spelning på Debaser Medis i Stockholm igår och måste säga att det var helt otroligt bra. Publiken var nästan oförskämt seg och en del klagade på malandet. Men det är ju det som är grejen.

Och liksom du så håller jag med om att "Last One Standing" växte något enormt live...

För lilla mig som lyssnat på Ladytron i fem år men aldrig sett dem live så var det en otroligt stor dag...

Tack så mycket för sjyssta videoupptagningar.

Anonymous said...

Vi tackar för din jätteschyssta kommentar om oss! det var kul att vi hjälpte till med att förgylla din kväll!