Thursday, February 8, 2007

Emil & cykeln


Emil Jensen har jag hyllat flera gånger tidigare i bloggen. Hans album Orka då hamnade tvåa på min topplista över årets bästa album 2006! Men Emil är inte bara en lysande musiker, poet och Spoken Word-artist. Han är också en skön idealist! Så i ljuset (eller mörkret) av den senaste och dystra klimatrapporten har han, enligt sin hemsida, bestämt att genomföra sin kommande sommarturné per cykel. Heja Emil!

När jag läste detta härom dagen meddelade jag Emma, som också gillar Emil, via mail. Döm om min förvåning när hennes svar kom - "När jag skulle cykla till jobbet i morse var cykeln stulen". Ett rätt lustigt sammanträffande, för inte skulle väl Emil...

För övrigt har jag senaste veckan fått en crush på Emils första fullängdare Kom hem som nån annan från 2004. När Orka då kom var jag så himla säker på att den var bäst men nu börjar jag nästan tycka att den första är ännu bättre. Och det vill verkligen inte säga lite. Låtar som Ond igen, Naken ner på knå och Hela vägen ner är tveklöst bland det bästa som gjorts i Sverige de senaste åren! Skivan bör ägas av alla som gillar svenskspråkig pop med briljanta texter.

Från Emil är steget väldigt kort till Edda Magnason, som för det mesta är med på Emils spelningar, driver Kontoret tillsammans med honom och även har recenserats tidigare i min blogg. Bara för någon vecka sedan öppnades hennes nya, fräscha hemsida. Där kan man lyssna på de flesta av hennes låtar och dessutom skicka efter hennes demo-CD. Gör det, för hon är riktigt bra!

2 comments:

Dennis Alexis Hellström said...

Vem är den där Emil egentligen? Hört talas om honom men vet inte alls vem det är. :P

http://www.bimboboy.com/blogg

Emma said...

Kolla hans hemsidor, bimbo! www.emiljensen.se och www.myspace.com/emiljensen - där finns det trevliga låtar och spoken word-grejer att avnjuta.