Saturday, February 17, 2007

Februariblandning

Härom kvällen spelade jag in en Savage Rose-samling till min bloggkompis Nietzsche. Den blev så bra att jag tänkte att jag måste presentera den på bloggen. Men så tänkte jag också att det skulle verka väl fanatiskt att ha två inlägg om Savage Rose samma vecka. Och eftersom jag igår, på ett möte i Lund, fick beröm av kamraterna Alex och Lassman för en blandskiva jag gjorde för två år sedan så kom jag på att jag kunde lägga ut den i stället. Och eftersom den heter Februariblandning så passar det ju bra. Även om den gjordes 2005. Men då hade jag ju ingen blogg. Och eftersom John Cale spelade i Malmö igår så passar det ju ännu bättre. För han är ju med på skivan (både solo och med Velvet). Men jag ska se honom på måndag i Köpenhamn i stället, eftersom Emma vunnit fribiljetter dit och haft vänligheten nog att bjuda med mig.

Skivan spelades ursprungligen in till kamrat Carolina i Stockholm (därför en Bossa med det namnet på skiva 2) som ville ha en skiva, "gärna med country och singer/songwriters". Det blev lite annat också. Eller t.o.m. mycket annat. Men det är två bra blandskivor i alla fall. Här är låtlistan med några smakprov!

Februariblandning, skiva 1
LONNIE LISTON SMITH – A Garden of Peace
MINNIE RIPERTON – Reasons
JERRY JEFF WALKER – Mr Bojangles
JOHNNY CASH – Ghost Riders in the Sky
RODNEY CROWELL – Ridin´ out the Storm
KRIS KRISTOFFERSON – Me and Bobby McGee
EMMYLOU HARRIS – Wayfaring Stranger
CHARLIE RICH – Behind Closed Doors
DION – New York City Song
LOVE – A House is not a Motel
ROKY ERICKSON – Night of the Vampire
JILL SOBULE – Bitter
JONATHAN RICHMAN – I Was Dancing in the Lesbian Bar
TELEVISION PERSONALITIES – A Sense of Belonging
AU PAIRS – Diet
THE NERVES – Hanging on the Telephone
PATTI SMITH – Free Money
JOHN CALE – I Keep a Close Watch
TIMI YURO – You Can Have Him
SKEETER DAVIS – End of the World
WILLIE NELSON – Always on my Mind


Februariblandning, skiva 1
NARA LEAO – Carolina
AFGHAN WHIGS – Papa Was a Rascal
GO BETWEENS – Love Goes On
VELVET UNDERGROUND – Venus in Furs
BOB SEGER – Turn the Page
SANDY DENNY – John the Gun
MADDY PRIOR & TIM HART – I Live Not Where I Love
TEARDROP EXPLODES - Treason
DONOVAN – The Ballad of Geraldine
CAT STEVENS – The First Cut is the Deepest
DAMIEN JURADO - Ohio
WEEZER – Island in the Sun
13th FLOOR ELEVATOR – Slip Inside this House
LONNIE MACK – Why
HIGH KEYS – Que Sera Sera (Whatever Will Be, Will Be)
NITTY GRITTY DIRT BAND – Will the Circle Be Unbroken
CAROLE KING – It´s Too Late
BLACK BOX RECORDER – Goodnight Kiss

No comments: