Monday, February 26, 2007

Internets 16:e mest populära Ola!

Ola är ett huvudsakligen svenskt och norskt namn. I Sverige fanns, enligt Wikipedia, år 2005, i Sverige 21176 personer med detta vackra namn. 9785 hade det som tilltalsnamn. I andra länder är det nog väldigt ovanligt att heta Ola. Däremot finns ord med stavningen i många språk, bl.a. är det ett ganska vanligt ord på grekiska har jag för mig.

I någon slags självgodhet (något som annars är mig helt främmande) ägnade jag några minuter av kvällen att söka på mitt förnamn på Internets sökmotorbjässe Google.se. Totalt levererade denna 35 300 000 träffar! Döm om min förvåning när Ola in Space dyker upp redan på andra sidan! Efter bara tre månader som existerande blogg.

Låt oss ta en titt på några av mina värsta konkurrenter:

Att den tvålfagre Idol-Ola skulle ligga etta med sin otroligt fåniga internetdomän Ola.cd (haha, vilken löjlig adress) är ju knappast förvånande. Men hans fans är huvudsakligen i ombytlig ålder så nästa år är han klart inom räckhåll.

Han ligger alltså t.o.m. före Wikipedia, internetordlistan, och deras definition och fakta om ordet/namnet Ola. Att vara större än sin definition, det vore något. Har inte kommit på riktigt hur jag ska lyckas med det än.

Sen har vi en författare som heter Ola Hansson. Som bloggare är man ju i viss mån också författare så kanske det finns en möjlighet där. Dessutom har han inte levt på över 80 år så han har inte så mycket att sätta emot själv.

Att den gamla TV-kändisen Apan Ola ligger femma är ju både lite kul och lite genant. Få stryk av en apa liksom...

Sjuan på listan, Ontario Library Association, hade jag själv tippat i topp men det gick ju inte alls. Rapporter från Kanada talar om landssorg.

Sen följer två fina kändisar i form av äventyraren Skinnarmo och gamle proggaren Magnell. Ola Bilbärgning och Tango-Bert-Ola (min personliga favorit på topp 15) är två andra som jag inte rådde på denna gång. Men alldeles efter Ontario Lacrosse Association så hittar vi honom. På plats nr 16....tatataram......Ola in Space!!!

Låt mig i sammanhanget också tillägga att min fågelskådande bekant från Göteborg (fast ursprungligen från Norrbotten), Ola Sandberg tar en hedrande 21:a plats med sin hemsida, medan losern (i alla fall på Google) Ola Salo (från The Ark) inte nämns förrän på plats 28.

Jag återkommer eventuellt i ärendet vid senare tillfälle, i alla fall om jag avancerat ytterligare. Men nu ska jag fira med ännu ett glas vin!

4 comments:

JLZ said...

Apan Ola slog inte bara dig, han förutspådde också finansmarknaden bättre än hela den svenska börseliten, så du är i ... ähm ... gott? sällskap.
Noterar för övrigt att jag själv bara får stryk av en schweizisk gastronom bland 390000 jlz:ar på google. Honom tänker jag såklart gå om inom kort, ska lägga all min fritid på sökmotoroptimering det kommande halvåret.

That Handsome Devil said...

Statistik är alltid kul, men jag är lite knäpp... Men du menar att det fortfarande finns folk som bryr sig om apan Ola? Jag trodde det var något som skedde långt innan det fanns ett internet värt namnet... (PS: Om jag tillåts hoppa till något helt annat så hade jag önskat att du skippade den röda bakgrunden med gul text, helt groteskt svårläst... DS)

Anonymous said...

Ja, det är ett sant nöje att läsa din blogg. Men man undrar ju lite till mans var sådana berömda Ola´s såsom Ullsten, & The Janglers och Bert-O Nordlander hamnar i en jämförelse med vår man i rymden? Före, under eller efter?

JLZ said...

De är troligen inuti, de har inte synts till på ett tag :)