Saturday, December 23, 2006

Årets bästa album 2006

Det släpps väldigt mycket musik och för en enda människa är det helt omöjligt att ta till sig allt. Men eftersom jag trots allt lyssnar på en hel del musik och försöker följa med så gott det går så listar jag här mina tio favoriter från 2006.



1. Amy Winehouse - Back to Black

Brittiska sångerskor födda på 80-talet hade ett bra år 2006. Men där Lily Allen snodde uppmärksamheten var det en annan som gjorde mästerverket, 23-åriga Amy Winehouse från London. Detta är 2006 års stora soultriumf, men det är inte klassisk soul för här finns inslag av tidig pop, jazz och stora pompösa arrangemang av Shirley Bassey-karaktär som gör att det hamnar i någon diffus genre som jag omöjligen kan sätta namn på men ändå älskar. Det låter ungt och fräscht men samtidigt mörkt och kraftfullt. Ett fantastiskt album! Favoritspår: Back to Black, Rehab, Tears Dry On Their Own.



2. Emil Jensen - Orka då

Det släpptes många bra svenska skivor 2006. Bäst av alla var Emil från Hjärup. Melodierna och arrangemangen är enkla men tilltalande. Det som dock lyfter skivan till himmelska höjder är de fantastiska texterna. Smaka t.ex. på följande: "jag reste till Indien för att hitta mig själv, jag slarvade bort mig, kom hem likadan". Och så fortsätter det. Ibland är det roligt, ibland tänkvärt och ibland både och. Min mest spelade skiva 2006. Favoritspår: Maj förra året, Inte vackrast i världen, Hur lyckliga kan vi bli.




3. The Sleepy Jackson - Personality (One Was A Spider, One Was A Bird)

The Sleepy Jackson från Australien gjorde nästan det omöjliga och följde upp 2003 års mästerverk Lovers med en nästan lika bra skiva. Den saknar de där riktigt fenomenala spåren som fanns på Lovers (t.ex. Rain Falls For Wind & Don't You Know) men på något sätt är jag mer förtjust i helheten denna gång. Men Luke Steele skriver fortfarande poplåtar som få andra kommer i närheten av. En skiva som snurrat flitigt och bara blir bättre hela tiden. Favoritspår: Don't Say, You Won't Bring People Down In My Town, Dream On.



4. Destroyer - Destroyer's Rubies


5. Yeah Yeah Yeahs - Show Your Bones


6. The Guillemots - Through The Windowpane


7. Bruce Springsteen - We Shall Overcome (The Seeger Sessions)


8. The Dresden Dolls - Yes, Virginia


9. Belle & Sebastian - The Life Pursuit


10. The Roots - Game Theory

Några andra som gjorde bra album i år: Lily Allen, Yo La Tengo, The Pipettes, Jon Auer, The Plan, Laleh, Isobel Campbell & Mark Lanegan, Flaming Lips, The Consequences, Marit Bergman, Hidden Cameras, Toumani Diabate, The Knife, Tingsek, Ebba Forsberg, T.I, Neko Case, Midlake, Tilly & The Wall, Sparks, Stefan Sundström, Camera Obscura, Divine Comedy, CSS, Jenny Lewis & The Watson Twins, The Gossip, M Ward, Miss Li, Oddjob, E.S.T, Charlotte Gainsbourg, James Yorkston, Mattias Alkberg BD, Herman Düne, Magic Numbers, Junior Boys, Asha Ali, Joanna Newsom, Cassie och Nelly Furtado. Listan kan säkert göras ännu längre. Däremot tycker jag att tidningen Sonics etta, Hot Chip - The Warning, är en tråkig platta. Finns en del andra hypar också som jag inte förstår, men nu är det jul så jag ska vara snäll och skriva om det som är bra!

1 comment:

Anonymous said...

Du är väl alltid snäll, ellår. Gott, då väntar vi bara på de bästa låtarna! Lagom till nyår kanske?