Sunday, October 28, 2007

Vittata

Senhöst innebär tid för sällsynta stenskvättor. Samtliga fyra arter - nunne-, öken-, medelhavs- och isabellastenskvätta - som sällsynt setts i landet har observerats i november. Och i år har redan en ökenstenskvätta setts på Öland (25 oktober).

Nunnestenskvätta är en art som jag haft tur att få se i stora antal då jag varit i såväl Etiopien som Sudan, där arten är vanlig övervintrare under vinterhalvåret. De flesta nunnestenskvättor ser ut som de "ska göra", d.v.s. de har en svart haklapp. Men så finns det enstaka individer som kan ställa till en del problem, eftersom de råkar ha en rent vit haklapp. Detta är ingen geografisk ras utan en morf som brukar namnges "vittata". I Fågelguiden omnämns de endast i en mening - "mycket sällan ses en vitstrupig morf, 'vittata'.

Då jag hittat ytterst få bilder av vittata på nätet och i litteratur och jag själv har fått bilder på de tre individer jag sett så kommer dessa här, tillsammans med några mer normala nunnestenskvättor för jämförelse skull. Förutom sista bilden visar alla bilderna hanar.

Nunnestenskvätta av morfen 'vittata'. Tuti Island, Khartoum, Sudan, Jan-06. Samma fågel som ovan.

Nunnestenskvätta. Tuti Island, Khartoum, Sudan, Jan-06.

Nunnestenskvätta av morfen 'vittata'. Melka Gebdo, Etiopien, Nov-06.

Nunnestenskvätta. Tuti Island, Khartoum, Sudan, Jan-06.

Nunnestenskvätta av morfen 'vittata'. Tuti Island, Khartoum, Sudan, Jan-06. En annan fågel än ovan.

Nunnestenskvätta, hona. Tuti Island, Khartoum, Sudan, Jan-06.

8 comments:

Unknown said...

Bra text (igen) och fina bilder på snygga skvättor:-)

Unknown said...

Imponerande bra fotograf är du!

Ola said...

Stenskvättor är rätt tacksamma fotoobjekt då de ofta sitter still rätt så länge. Men stort tack ändå till er båda!

Anonymous said...

Jättefina stenskvättor. Jag gillar verkligen när du skriver om fåglar, det finns liksom inte så många svenska fågelbloggar, känns det som. Eller är jag bara oinformerad?

Ola said...

Moa: Tack för snälla ord!Segerstads fyr har börjat med en blogg. Falsterbodagboken är ev. en slags blogg också. I övrigt är det tomt vad jag vet. Men jag är ingen bloggoman egentligen, så det finns kanske en drös till.

Anonymous said...

Läste artikeln i VF idag, riktigt bra. Och så blir det pluspoäng för det Darfur-samvetet i slutet!

Unknown said...

Ola,

Jag har också en blogg, skådar och fotar, men skriver faktiskt inte så mycket om fåglar. Kanske borde jag göra det, blev sugen när jag såg dina bilder. Har faktiskt som ett litet hobbyprojekt tittat på skinn och morffrekvenser av medelhavsstenskvätta i olika geografiska områden, så dina bilder var kul i detta avseende. Kanske återkommer jag för att fråga om fler detaljer.

Ola said...

Hej Erik. Din blogg ser trevlig ut, ska läsa lite mer i den när jag har tid och ro. Stenskvättediskussioner är alltid kul, så återkom gärna:-)