Tuesday, October 2, 2007

Resultatet av en tråkig tisdagskväll

JLz försökte värva mig till Facebook härom veckan. Jag tackade nej. Förvisso var jag sugen men jag har hört talas om hur mycket tid vissa lägger på det och eftersom jag vet med mig att jag lätt blir drabbad av den typen av påfund så fick det vara. Vissa kvällar är dock tråkigare än andra och då kan det hända att jag får korkade infall. Som ikväll. Jag registrerade mig alltså i Facebook. Dålig karaktär är mig tyvärr inte helt främmande. Det jag sett under kvällen tyckte jag väl i och för sig inte verkade så himla upphetsande. Men det kommer kanske. Fast helst inte. Det roligaste var nog när min syster accepterade att bli min "friend" och jag fick detta berättat för mig med meningen "Ola and Åsa are now friends". Enligt mitt sätt att se det har vi tyckt väldigt mycket om varandra sen jag var typ nyfödd, men internet funkar tydligen inte på det sättet. NOW friends. Tack, Facebook, för denna fantastiska upplysning.

En helt annan sak - om det inte kommer fler uppdateringar av denna bloggen så beror det inte på att jag slukats upp av Facebook, utan på att jag ikväll, efter en fantastiskt skön löpningsrunda (13.4 km) öppnade en flaska björnbärsvin som jag köpte i Venezuela i februari 2005. Väldigt sött men smakrikt och faktiskt ganska gott. Jag har varit livrädd för den flaskan länge, men alternativet att hälla ut innehållet kändes inte så spännande.

Alla borde lyssna på Hans Appelqvist. I denna låt, som är bland det ljuvligaste som finns, har han bl.a. samplat en spelande vaktel (hörs efter ca 1.45). Detta är en mästares verk:

3 comments:

That Handsome Devil said...

Berätta gärna om dina eskapader på facebook. Jag är nyfiken, men säger som du att jag helst slipper. Samtidigt har jag blivit inviterad av så många på sistone att nyfikenheten stiger... Men vad är det? Vad innebär det? Vad ger det?

Lise aka neksnad said...

Har också blivit nyfiken på facebook... Berätta gärna lite om hur det går till. Annars roligt att läsa på bloggen vad du bedriver, särskild i fågelväg ;-)

Ola said...

Lise: jättekul med nya kommentatorer av bloggen. Ska försöka få med lite mer fåglar framöver. Stay tuned!

THD & Lise & ev. andra intressenter: Facebook är, utan att varken hylla eller dissa, en sorts community där man kan kommunicera med sina vänner. Man anmäler sig med sitt riktiga namn och inga alias och kan därför hitta gamla och nya vänner och invitera dessa som "friends". För att bli det ska motparten acceptera. Man väljer själv vad man vilkeninformation om sig själv man vill visa för andra eller inte. Och så kan man gå med i olika intressegrupper och diskutera med likasinnade. Bl.a. gick jag med i en fangrupp för Immaculate Machine (som första svensk!), det kanadensiska bandet som jag avgudar. Och så kan man lägga till massa prylar och göra quizar och annat men det har jag inte kommit till än. Kul, ja. Viktigt, nej. Tidsödande - beror på ens karaktär. Vad det ger (för att svara på THD:s fråga)? Jo, man får 100000 Euros när man anmäler sig;-) Nej, det får man inte. Men det ger i bästa fall lite tätare kontakt med vissa man inte träffar så ofta och det ger ev. lite kontakt med såna man träffar aldrig. Man väljer nivå själv.