Friday, October 26, 2007

Bonde Do Role (supports: Blue Foundation & Holy Hail)





Bonde De Role (supports: Blue Foundation & Holy Hail). Debaser, Malmö 25/10/07

I en av seklets hittills coolaste låtar, Losing My Edge av LCD Soundsystem, namedroppar sångaren James Murphy dels en hög med kreddiga band men också några stora händelser i musikhistorien som han påstår sig varit med om. Bland dessa märks bl.a. The Great Sound Clashes, vilket jag nu lärt mig är reggaehistoria från Jamaica, men själv brukar jag använda uttrycket när det är två bra spelningar samma kväll och jag tvingas välja bort en. Den 6 december sker en Great Sound Clash i Malmö då Gogol Bordello spelar på KB medan Ed Harcourt spelar på Inkonst. En annan sound clash var denna torsdag då allas favorit numera, Miss Li, spelade på Jeriko och brasilianska dårarna i Bonde Do Role var på Debaser. Och eftersom jag sett Miss Li två gånger redan i år så fick det bli brasilianskt. Och två förband på köpet.

Först ut var Blue Foundation från Danmark. Jag fick intrycket av att ingen i publiken kände till dem för 2/3 stod i baren eller satt ner i soffor och stolar. Synd, för detta var bra. I grunden är det elektropop, men det är även mycket gitarr så ibland är det mer klassisk indie. Den kvinnliga sångerskans ljusa röst fick mig flera gånger att tänka på Blonde Redhead, ett band jag verkligen gillar, men i de mer elektroniska stunderna fick jag mer 90-talsvibbar med referenser till t.ex. Massive Attack. Och så hade de ett flertal låtar med malande, instrumentala partier som jag är väldigt svag för (se bl.a. videolänken). Fin start på kvällen, men en mer intresserad publik hade inte skadat.

Nästa band var Holy Hail från New York. Detta var inte lika bra, däremot gladare och mer uppsluppet. I vissa låtar hittade jag både melodier och spelglädje, men annars kändes det ganska banalt och tämligen ointressant. Även detta är någonstans i gränslandet mellan indierock och electropop fast lite mer lättfotat än vanligtvis i genren. Ibland kändes det nästan som de var och flirtade med disco. Jag föll alltså inte helt för detta, men eftersom de enligt uppgift är vänsterpolitiska och engagerade och detta ska märkas i texterna (jag hade nåt slags textfilter på denna kväll) så ska jag kanske ändå fördjupa mig i detta vid tillfälle.

Så var det dags för kvällens huvudattraktion. Bonde Do Role verkar i samma tradition som CSS, som jag såg på Coachella (och inte direkt gillade). Det är så långt från skolade musiker man kan komma, utan det är party och fullt ös som gäller. All musik spelas av en DJ och så är det en kille och en synnerligen karismatisk tjej som står för det mesta av sången (DJ:n blandar sig i en del också). Egentligen är skillnaden mellan Bonde Do Roles musik, s.k. baile-funk, och det som spelas på valfritt medelhavsdisco inte särskilt stor. Det är samplingar av Europe, Grease och annan mainstream, det är sexanspelningar och det är egentligen banalt så det förslår, men här finns en energi som gör att det ändå är fantastiskt underhållande. Speciellt sångerskan Marina är helt galen och är ibland nere och dansar med publiken för att i nästa ligga utslagen på scenen. Rent faktamässigt borde jag tycka att detta är skit, men jag både dansar och jublar och har hur kul som helst. I extranumret har de dessutom med Holy Hail på scenen och det är ett riktigt dansparty (se videolänk #3 nedan). Den som vill läsa en intervju med bandet och lite mer om vad det är för galningar rekommenderas att klicka här.

Blue Foundation live på Debaser
Bonde Do Role live på Debaser #1 #2 #3

Videolänkarna är tyvärr lite mörka p.g.a. den sparsamma belysningen på Debaser. Bilderna - uppifrån och ner visar Blue Foundation, Holy Hail, två bilder på Marina i Bonde Do Role och längst ner Bonde Do Roles DJ som tokskriker i mikrofonen.

No comments: