Thursday, March 22, 2007

Ego-nytt #1

Mitt huvudsyfte med att blogga är att skriva om saker jag gillar och upplever, evenemang jag går på samt publicera några av de bilder jag tar. Men ibland finns det en del saker som kretsar mer kring mig själv som individ som också kan få plats (vanlig, hederlig egotripping helt enkelt). Då dessa inte är tillräckligt intressanta för att få egna artiklar föser jag ihop dem under en ny rubrik, Ego-nytt.

Jag har ju tidigare här proklamerat att jag enligt sökmotorn Google är internets 16:e mest populära Ola. Några kontroller efter det har gett olika resultat mellan 10:e och 31:e plats. Just idag såg det inte så bra ut, men härom dagen låg jag faktiskt före Ola Magnell. Och det kändes fint!

I övrigt hade jag en händelserik kväll igår. Först var jag, som vanligen numera på onsdagar (typ 2 veckor av 3 i snitt) på puben Pickwick och deltog i en General Knowledge-quiz. Förra gången var vi bara en halv poäng från att vinna medan vi denna gång var 1,5 poäng från segern. Så det blir att vänta på nästa gratis-fondue. Men det var ändå starkt eftersom vi bara var 3 personer i laget denna gång. Många lag består av 6-7 personer. Däremot lyckades jag plocka hem en 50-lapp i form av presentkort att använda i baren. Detta genom att först räcka upp handen och svara rätt på en av de snabbfrågor som ställs efter den vanliga quizen. Frågan var: "Vilket band består av medlemmarna Billy Gib..." - ungefär där fick jag upp handen och svarade korrekt att det är ZZ Top (de har knappt gjort något av intresse på 25 år, men det gör inget om de är upphov till en gratisöl åt mig). På bilden ovan syns en stolt Ola med sin check. Emma Jansson tog bilden.

Sen hände ju det mest bisarra och otäcka, när jag vandrade hem genom Malmönatten. Nästan hemma reagerar jag på att någon kommer cyklande bakifrån. Jag tittar upp och en mycket uppjagad man skriker något som jag tolkar som Fxxk you. Inte nog med det, sekunden efter att han passerat tar samma man, fortfarande cyklande (nu bort från mig) upp en kniv i högerhanden, en rejäl sak med en egg på säkert 15 cm. Jag drabbades av isande gåshud! Men han verkade inte så intresserad av mig utan fortsatte med hög fart framåt och svängde in på vägen där jag bor, med vänsterhanden på styret och kniven i högerhanden. Men när jag försiktigt tittade runt hörnet där var han borta och försvunnen så jag kunde gå de sista metrarna hem till dörren. Det hela var rätt så otäckt, inte så mycket för min egen säkerhet för han var borta bara sekunderna efter att jag såg honom, men han verkade ruskigt arg och uppjagad och cyklade så fort att han uppenbarligen var på väg någonstans, d.v.s. hade ett speciellt mål. Så på något sätt kändes det som han tränade på mig och var på väg till någon annan. Och den känslan var nästan värre än själva mötet. Det var första gången jag upplevt något sådant, även om Malmö har rykte om sig att vara en stad med hög kriminalitet. Jag ringde inte till polisen för det kändes som jag inte hade något signalement att komma med, för att det gick så fort. Och egentligen var det ju inget brottsligt heller eftersom han inte hotade mig och inte tog upp kniven förrän han passerat och var på väg bort.

Slutligen kan sägas att det inte blir något bloggande under helgen p.g.a. aktiviteter i Stockholm och Borlänge, men i början av nästa vecka blir det förhoppningsvis en Arcade Fire-recension.

My body is a cage that keeps me
From dancing with the one I love
But my mind holds the key

9 comments:

JLZ said...

Ruskigt som fan! Och, eh, det är faktiskt olagligt att bära kniv, men jag tror inte polisen hetsar upp sig ändå. Jag ringde snuten om en kille som stod och viftade med en pistol (eller en välgjord kopia) på Södra Förstadsgatan en natt för nåt år sen och hon som jag snackade med verkade mer intresserad av om jag var nykter (det var jag) än om signalementet på killen och hans polare.

Emma said...

Borde det inte bli två Arcade Fire-rencensioner då, med tanke på att du ska se dem två gånger? ;-)

That Handsome Devil said...

Varför är ni bara tre i quizzen om ni losar hela tiden med något ynka poäng? Värva mig så vinner ni/vi istället :-)

Ola said...

Ok, vi värvar dig. Du är med från nu!

That Handsome Devil said...

Jag är gärna med - när är nästa? :-)

Ola said...

Emma: Jo, men andra gången blir inte förrän på Coachella. Stockholmsrecension kommer i början på denna veckan. Kan väl kort säga att det var bra i alla fall.

That Handsome Devil: Det är varje onsdag men denna vecka ska inte jag vara med pga konsert på Inkonst (Sirqus Alfon, The Tiny mm). Men antagligen nästa, 4 april.

Emma said...

Sensmoral: Besök inte Stockholm om du har bihåleinflammation...

JLZ said...

En kanonvärvning! Där har vi våra saknade poäng!

That Handsome Devil said...

Bra att det inte blir på onsdag för jag måste jobba då. Men kan jag ordna någon som tar min best till hund nästa vecka är jag gärna med.