Saturday, March 10, 2007

MESSIas!!!

Lionel Messi. Hattrick i El Clasico. 19 år och redan en legend!

Ikväll var det alltså dags för vårens stora drabbning. Som en sorts fördrink serverades en melodifestival från Globen i Stockholm. För övrigt fattar jag inte varför det heter festival. En festival för mig är t.ex. Roskilde, Coachella eller Malmöfestivalen. Inte en upphaussad tvåtimmarsgala, där dessutom tävlingsmomentet är den stora faktorn. En festival är ju något där man glider omkring och tar det lugnt, ser ett okänt band, ser ett bekant band, tar en öl, käkar en langos, ser ett annat okänt band o.s.v. Så "melodifestivalen" är just vad den heter på engelska - Eurovision Song Contest. Varken mer eller mindre.

Senast jag såg en melodifestival var Europafinalen 2001. Det blev inte idag heller förutom att jag såg avslutningen av röstningen eftersom kvällens huvudnummer började fem minuter innan "festivalen" slutade. Så jag hann notera att The Ark vann och att de verkade glada för det. Och jag har hört några av låtarna tidigare och tycker faktiskt att The Arks cover på Edison Lighthouse Love Grows (Where My Rosemary Goes) är ganska bra. Så av de tre låtar jag hört vill jag säga att rätt låt vann. Hör originalet här:

Originalet av The Worrying Kind

Sen började allvaret. Och trots ett på pappret mycket bättre lag lyckades Frank Rijkaard att spela Real Madrid i händerna med en sjövild 3-4-3-taktik precis som mot Liverpool. Och att domaren uppenbarligen gjorde allt för att inte anses vara en hemmadomare försvårade ytterligare för de Katalanska stoltheterna. Tre gånger tog Real Madrid ledningen, tre gånger kvitterade Barca. Och alla gångerna var det Lionel Messi som nätade. Sista målet var yppersta världsklass. Han sprang slalom med bollen runt Helguera och Ramos innan han dundrade bollen förbi en hjälplös Casillas i Madridmålet. På stopptid och med en man mindre på plan. Jag skulle t.o.m. säga två man mindre för dels var Oleguer utvisad och dels var domaren mer eller mindre med i Madrid. Inte minst därför att han ännu senare på stopptiden vägrade blåsa straff när Diarra sprang omkull Ronaldinho i straffområdet.

Barca måste sluta med 3-4-3 och börja spela en fotboll som framför allt försvararna känner sig bekväma i. För den här matchen skulle "vi" ha vunnit med de förutsättningar som fanns. Men ändå var det nära att det blev en smärtsam förlust. Nu kändes 3-3 trots allt som en halv vinst.

Det som irriterar mig mest är att Barcelona är så tekniskt överlägsna. Real Madrid gjorde tre mål. Ett efter en idiotrensning av Thuram som Van Diverboy kunde prickskjuta in. Ett på straff efter en helt onödig tripping av Oleguer och ett vid frispark tack vare dålig markering. Real skapade inte ett enda av sina mål själv. Barca skapade givetvis alla sina själv. Ändå blev det 3-3. Det ska inte få hända!

Men slutklämmen blir ändå - Tack, Messi!

5 comments:

JLZ said...

Fördrink, ha ha ha. Och den var rätt äcklig också!
Jag såg bara sista tio minuterna av el clasico plus målen. Messi är hygglig för att ha varit skadad i flera månader och spelat ett par tre matcher före den här...

That Handsome Devil said...

Messi, Messi, Messi, må han lyckas även i framtiden - han har en del förväntningar på sig. Må han lyckas ännu bättre än Saviola, som åtminstone jag hade megahöga förväntningar på när han en gång kom som en ung, lovande argentinare. De har aldrig riktigt uppfyllts (men han är helt ok...), men nånting säger mig att Messi kan bli störst.

Emma said...

Haha! Det här var ju bara för knasigt! Eftersom jag inte har något liv drömde jag i natt att du hade bytt bakgrundsfärg till din blogg. Fast i min dröm hade du bytt till en grön nyans som om möjligt var ännu mer irriterande än den röda du hade tidigare... Nåväl. Uppenbarligen är jag åtminstone halvsynsk! :-)

Ola said...

När folk börjar drömma om min blogg, det är då jag känner att jag lyckats:-)

Emma said...

Det kan ju eventuellt bero på att jag var svårt bakis och därmed drömde om de jobbigaste och grällaste färgkombinationerna jag överhuvud taget kunde föreställa mig. Eller så är jag, som sagt, synsk. Trist bara att jag inte får några sanndrömmar som jag verkligen kan ha nytta av...