Sunday, March 18, 2007

Trevlig söndag


Trevlig söndag feat. gudstjänst, thaimat och korsordsspel 18/3/07

Ja, inte heller denna helgen avlöpte med några stora evenemang som är värda att skriva om även om det var gott att notera att Barcelona är tillbaka i vanligt slag efter 4-0 på bortaplan mot Recreativo. Snygga mål var det också! Men det är rätt så skönt att det blev en lugn helg eftersom nästa helg lär bli hektisk i överkant med konsert i Stockholm på fredagen, styrelsemöte och varglyssning i Borlänge på lördagen och konsert i Köpenhamn på söndagen.

Med bara en halvtimmes förvarning fick jag i morse reda på att kören som Bea och Erika är med i (Ekoo) skulle uppträda i S:ta Marias kyrka i Malmö. Och eftersom Ola är svag för dessa flickor och dessutom inte hade något speciellt för sig fanns han på plats, tillsammans med deras bror Alkaizhwan, på ännu en gudstjänst, den andra i år vilket definitivt inte hänt sen konfirmationen. Men det var ok att sjunga lite psalmer, få lite andlig spis men framför allt lägga en slant i kollekten. Och så var det naturligtvis trevligt att lyssna på kören, även om inte Erika var med denna gång. Däremot tycker jag inte akustiken var lika bra i S:ta Maria som i Matteuskyrkan, där förra giget var. Och kören stod ganska långt bak, så volymen var något i underkant.


Efter det åt vi god lunch på en Thai-restaurang innan vi gick hem till Bea för kaffe och två omgångar i spelet Bokstavsrebus, ett spel där det lönar sig att vara dels kvicktänkt och dels väl förtrogen med det svenska språket, allra helst korta men ovanliga ord typ ly, or och dus. Man slår ett antal tärningar med bokstäver varpå man ska bygga ord under en tid som mäts med ett timglas. Jag är ganska bra på ord men inte särskilt kvick. Svahnarna är både och vilket naturligtvis speglade slutresultatet. Första omgången krossade Bea motståndet (jag blev dus) medan Alkaizhwan slog tillbaka i andra omgången, där jag blev särklassig jumbo.

Bilder uppifrån och ner: 1) Kören Ekoo sjunger afrikansk musik, 2) En unik bild - Kaj på gudstjänst!, 3) Bror och syster Svahn i prestigefylld kamp, 4) Yours truly försöker förgäves bygga några ord och 5) ett exempel på ett lyckat ordbygge.

Det finns också några videosekvenser från denna trevliga dag och dessa kan eventuellt dyka upp här senare. Stay tuned!

8 comments:

JLZ said...

Oj, kollekt, finns det fortfarande. Då dyker KSMB upp från det förgångna, sorry.

När du ligger bakfull och vill sova
Får du besök utav sekten Jehova
Lägg en hundring i kollekten
Och du blir hedersgäst i sekten

Men ere nån dörrterror (Halleluja, Ha-Halleluja!)
Men ere nån dörrterror (Halleluja, Ha-Halleluja!)
Ja ere nån dörrterror då?

Anonymous said...

Haha, så härligt from o kyrklig jag verkar; först konsertbilden o sedan på det sätt jag sitter och betraktar min käre broder, med slutna händer o milt överseende leende. Det var dock en trevlig eftermiddag trots att även jag blev dus i omgång två..

Ola said...

Följande filmsekvenser finns f.ö. från igår:

1) Kören sjunger afro (1 min)
2) Ola lägger korsordsrebus (både normal- och grodperspektiv) (1 min)
3) Bea söker jobb på cirkus (jonglerar till tonerna av Benny Andersson & Orsa spelmän - mycket suggestiv film!) (20 sek)

Vet inte vilken som är mest efterfrågad eller om någon ens är det. I övrigt kan sägas att kollekten, som JLz kommenterade, är still going strong. Igår gick det oavkortat till Lutherhjälpen och de e najs.

Unknown said...

2:an 2:an 2:an 2:an 2:an!!! (Är mest eftertraktad alltså...)!

Ola said...

Kaj: Jag försöker hålla någon form av lägstanivå på bloggen, så därför är jag tveksam till att lägga ut filmen om Ola Ordbyggare. Däremot är jongleringsfilmen +++++ (finns dessutom tre olika versioner). Vi får se vad det blir. Om det blir.

Anonymous said...

Alla andra sjunger, men Bea står tyst???

Unknown said...

Haha, Bea sjunger väl, men snett bakom henni till höger står en tanta som alldeles uppenbart spanar in den utsända reportern från "Ola in space" istället...

Ola said...

Kaj: Damen du nämner tittar ju tydligt ut ur bilden åt höger mot det område i kyrkan där det knappt satt någon. Annat än en ung stilig man från Edenryd.