Monday, March 3, 2008

Vit månad

Efter en månad i Ecuador med ganska mycket mat och öl i princip varje kväll så bestämde jag att mars skulle se väldigt annorlunda ut. Så, i mars 2008, gäller följande regler för undertecknad.

- Ingen alkohol
- Inget kaffe. Och endast grönt te! (normalt dricker jag 3-4 koppar kaffe/dag)
- Inget mörkt kött (oxkött/fläskkött)
- Ingen snabbmat
- Inget rostat bröd (brukar rosta bröd till frukost)
- Ingen glass (Ola gillar glass!)
- Inget godis

Allt för att rena kroppen och gärna också gå ner några kilon. Det är inte ett skit vetenskapligt utan jag kör på ren känsla. Och så ser jag det som lite träning i självdisciplin också. Jag har sju konserter inplanerade under månaden (inte helt säkert att jag går på alla) så det finns en del prövningar längs vägen.

Inledningen på månaden har varit ganska lugn. Visst var jag sugen på ett glas vin i lördags kväll men det klarade sig rätt så bra. Och i morse var jag ruggigt kaffesugen men stod emot det också och nöjde mig snällt med grönt te i stället.

Ser fram emot en rejäl bläcka i början av april:-)

4 comments:

Anonymous said...

Gud vilken trist mars du kommer att få. Inget kaffe - jag hade klarat en halv dag......
Se upp - du kommer att bli vresig och få ont i huvudet. Som tur var går tiden fort och du brukar ju
lyckas med vad du sätter där för.
Allt kul på en gång är väl ändå lite överdrivet..... Puss/Å

Ola said...

Kanske lite överdrivet, men kul att testa hur pass beroende jag är av t.ex. kaffe och alkohol. Intressant är att jag sov oerhört bra i natt, efter att inte ha druckit kaffe på tre dagar!

Hur som helst kommer jag göra ETT undantag, eftersom jag igår kväll fick reda på att den romprovning som jag tidigare trott skulle vara i april kommer att ske 22 mars i stället. Den vill jag absolut inte missa, har sett fram emot länge, men det handlar mer om provningen som sådan. Och eftersom jag inte gör detta för någon annan än mig själv så har jag inga problem med det.

That Handsome Devil said...

Just snyggt om du skulle missa 22 mars för att du har vit månad... Men provningen var tänkt för april, helt riktigt, men det är med allra största sannolikhet Kubadags igen då & maj är för sent.

Men varför "vit månad"? Jag kan köpa det där med att inte dricka så mycket alkohol, men kaffe?! Nån last får man väl ha kvar...

Ola said...

Visst får man det och det gör jag också alla andra månader. Jag har varit lite bekymrad av att jag trott mig behöva 3-4 stora koppar kaffe för att orka genomföra en arbetsdag. För mig är det ett intressant experiment att se vad som händer om jag låter bli att "dopa mig". Plus att gå ner lite i vikt och "rena systemet" efter en månadslång resa med daglig ölkonsumtion. Hittills har det gått hur bra som helst. Och jag sover som en stock!