Tuesday, March 11, 2008

Tomas Andersson Wij (support: Jennie Abrahamsson)

Tomas

Jennie

Båda


Tomas Andersson Wij (support: Jennie Abrahamsson). KB, Malmö 6/3/08

Kvällen inleddes med en trevlig stund med Jennie Abrahamsson, en singer/songwriter som uppträdde med sitt lilla band. Inledningen var häftig med ett långt, stegrande instrumentalt intro. Därefter ett knippe trevliga låtar där jag speciellt gillade avslutande Lights.

Tomas har jag sett några gånger förr men aldrig med band (han uppträder oftast solo). Nu hade han fullt band med gitarr, bas, trummor, klaviatur och nyss nämnda Jennie på kör och percussion.

Tomas har en rätt så idealisk situation för en turné med dels en ny platta med nyskrivet material och dels en relativt nysläppt samlingsskiva. Därför blev det en ganska lång spelning (ca 2 timmar) med nästan alla låtar jag ville höra. Bandversionerna var alldeles lysande i vissa fall men i flera andra märks det att de är skrivna för ett mer avskalat arrangemang. T.ex. Sanningen om dig och Blues från Sverige, två av hans absolut finaste låtar, föredrar jag i akustisk version. Det kändes där som bandet mest spelade för att det skulle göras och det tillförde ingenting. Annat var det med t.ex. Gör nånting vackert och Hälsingland som sällan har låtit så här bra. Nya Sena tåg gillade jag också.

Mot slutet av spelningen gjorde Tomas också en cover på Eldkvarns Nerför floden (som han också gör på samlingsplattan ”Plura 50”) och kvällen avslutade med Där får jag andas ut i en underbar version. Bandet hade lämnat scenen och Tomas och Jennie stod längst fram på scenen och sjöng allsång med publiken utan mikrofoner. En riktigt snygg final.

Spelningen var bra, i stycken t.o.m. med mycket bra, men om jag måste välja så tycker jag att han passar bäst solo och akustiskt (recension från solospelning här). Hans musik är inte primärt till för att röja loss till och det finns en speciell nerv som försvinner med band. Vad som dock är lika bra oavsett format är hans mellansnack. Fantastiskt underhållande små anekdoter och annat, med både innehåll och självdistans. Det är också en stor orsak till att jag lämnar KB denna kväll mer än nöjd.

Tomas Andersson Wij - Gör nånting vackert
Tomas Andersson Wij - Nerför floden
Tomas Andersson Wij - Där får jag andas ut

No comments: