Saturday, March 29, 2008

Club Killers och quiz-vinst




High Five vs. Club Killers. Debaser Malmö 28/3/08

High Five är en ny klubb på Debaser och denna kväll var första gången jag var där. Anledningen var kvällens band - Club Killers. De har jag sett två gånger tidigare, bl.a. i den osannolikt fantastiska spelningen tillsammans med Kevin Rowland på Mejeriet 2006. Trots ett intensivt konsertspringande under många år tvekar jag inte att kalla den för den bästa spelning jag sett med ett svenskt band. Och den är nog topp-5 överhuvudtaget. Jag kan skriva hur mycket som helst om hur fantastiskt det var när de spelade Dexys-klassiker men låter bli. Andra gången jag såg dem var på Swea reggaefestival samma år - och då var det på eftermiddagen och ett rätt lugnt set. Jag hade stora förväntningar då men det blev ett litet antiklimax.

Innan Club Killers spelade var det en musikquiz. Ett nästan fullbelagt Debaser delade upp sig i lag. Emma, jag, Kristian och Omar hade ett litet lag för oss själva. Emma frågade vad vi skulle heta och eftersom jag inte hade någon idé svarade jag "vad som helst". Så det blev vårt namn. Frågorna kändes ganska lätta men när man tittade på deltagarna hade vi inga större förhoppningar. Där fanns redaktionsmedlemmar från Musikbyrån, musikkritiker från Sydsvenskan och oräkneligt antal stilrena popnördar. Totalt var säkert 150 personer med i quizen.

Dags att annonsera vinnaren. Vi noterade att vi hade svarat rätt på det allra mesta. Och så kom det - vinnare är laget "vad som helst". Tjoff, vi sopade banan med dem allesammans. Tjoho!

Club Killers var alldeles fantastiska denna kväll. Man ska se dem på en klubb, helt klart. Publiken dansade och hoppade och hade skitkul till Sveriges bästa partyband, som spelar Rocksteady på ett så äkta och kärleksfullt sätt med scenen proppfull med musiker. Förutom de ständiga och eminenta vokalisterna D'whales och Anna-Maria Espinosa var Magnus Carlson från Weeping Willows också med som gäst. Och även om hela showen var en enda lång njutning och fest var hans versioner av Morrisseys Sing Your Life och framför allt, absolut framför allt, Clash's Bankrobber, kvällens absoluta klimax. Årets cover - totalt bländande! Det var sista låten, och avslutades med att musikerna en efter en lämnade scenen och till slut var bara fyra blåsare kvar. Den som inte gillar detta gillar inte musik. Låten i sin helhet kan ni se och höra här:



"A lifetime serving one machine is ten times worse than prison"

Stockholm kan njuta av Club Killers en gång i månaden. Jag är sjukt avundsjuk på det. Bandet är fantastiskt att både se och lyssna på. Från de stilmässigt perfekta frontmännen Gustav och Viktor till en av Sveriges bästa och definitivt lägst sittande trummisar (huvudet är ofta nere bland trummorna), Anders Hernestam från Weeping Willows och tidigare Apache. Och det härligaste är att det inte känns ett skit kommersiellt. Det är 100% fest och spelglädje.

Till detta ska läggas ett härligt låtval från DJ-båset innan och efter spelningen! En fantastisk kväll!

Här är några godbitar till:


Woman in Love (Barbra Streisand cover)


Sing Your Life (Morrissey cover)


2 comments:

Anonymous said...

Självklart var det motiveringen om världens bästa album genom tiderna som rodde hem vinsten. BV3 for tha win!!!

Ola said...

Det också. Tror vi ägde i alla avseenden:-)