Wednesday, January 16, 2008

Rob Guy - R.I.P.



För några år sedan var jag, min dåvarande flickvän och ett annat par på en resa i Sydafrika. Resan var framför allt inriktad på att se fåglar och stora däggdjur. Vi ordnade det mesta själv men trots detta blev resan en stor succé.

På två ställen hyrde vi guider för att enklare få se några lokala specialiter. En av dessa guider var Rob Guy, som drev en liten rörelse med guidade turer i Drakensbergen i Kwazulu-Natalprovinsen och även gjorde turer in i Lesotho. Vi var ute med honom i två dagar. Dagen när vi åkte genom Sanipasset till Lesotho betraktar jag som en av mina absolut främsta dagar som fågelskådare och naturälskare. Sällsynta fåglar, enorma scenerier och härlig stämning med en fantastisk guide som både visste var fåglarna fanns och allt annat som var värt att veta om trakten.

På kvällarna åt vi middag med Rob och hans fru Bella i deras mysiga hus i utkanten av det lilla samhället Underberg. Det var nästan lika fantastiskt och jag kommer aldrig glömma dessa dagar. Rob var en härlig man och han skickade julhälsningar till mig under några av de följande åren.

Härom dagen fick jag ett mail som berättade att Rob besökt sin svåger i Johannesburg. De hade suttit i trädgården då en rånare plötsligt hoppade över staketet. Ett skott avlossades och Rob Guy träffades. Han dog omedelbart. En fruktansvärd tragedi.

Jag hade tänkt skriva något kul om den gångna helgens bravader i Barcelona men det får vänta någon dag ytterligare. Tack till Tommy Holmgren för lån av bilder på Rob Guy (tagna vid en annan resa). Vila i frid, Rob.

1 comment:

Anonymous said...

Armhårresande!