Saturday, November 10, 2007

Brednäbbad simsnäppa


Brednäbbad simsnäppa. Kåseberga 10/11/07

Egentligen hade jag lovat mig själv att stanna hemma och komma i kapp med diverse andra saker, men en rapport om en oskygg brednäbbad simsnäppa i Kåseberga, en av mina favoritlokaler, gick inte att motstå. Så på lördagseftermiddagen var jag och tittade på den och den gav väldigt fina obsar.

Brednäbbad simsnäppa är en årlig, men fåtalig höstraritet i landet. De flesta ses på Västkusten i samband med hård västvind, men enstaka individer tar också vägen genom Östersjön, på väg från sina häcklokaler i arktiska områden.

I Kåseberga träffade jag också Markus Tallroth och Tommy Holmgren. På övre bilden nedan kan vi se att de först har lite svårt att lokalisera simsnäppan (som syns som en liten prick ovanför den stora tångklumpen i vänstra delen av bilden, medan Markus och Tommy har ett mer högervridet perspektiv). Men även de lyckades till slut vilket syns på den sista bilden.

Bilderna ger som vanligt bäst effekt om de klickas upp till större storlek.




2 comments:

That Handsome Devil said...

Simsnäppor är underbara i alla deras olika dräkter, en riktig favoritgrupp faktiskt. Undrar om man nånsin kan få nog av dem? Minns min första fjällenresa (med Ola in Space faktiskt, personen alltså, inte bloggen...) när vi hade 115 st smalnäbbade varav flera inom nästan beröringsavstånd. Fantastiskt. Simsnäppor är nog för övrigt något som även icke-skådare skulle kunna uppskatta. Söta, vackra, roliga, charmiga.

Ola said...

Håller helt med. Det häftigaste med simsnäppeobsen du skriver om var att de låg i den lilla dammen vid ICA-affären i Ammarnäs, inte alls i nån häftig fågelsjö eller uppe på fjället. Härligt minne.