Sunday, November 25, 2007

1998

Vissa år är bättre än andra. 2007 började ganska dåligt men har tagit sig under hösten. Klassiska musikår som dock var lite för tidiga för att jag skulle uppskatta dem till fullo var 1967 och 1977. Det kan även vara olika huruvida ett år är bra för låtar eller för album. Av senare år tycker jag 2003 var väldigt bra för låtar, medan 2006 var ett riktigt fint albumår.

Ofta tar det några år innan man till fullo kan se hur bra ett år var. Vissa skivor "stannar kvar" hos en och är fortfarande lika bra eller t.o.m. ännu bättre jämfört med vad jag tyckte då. För mig är det därför ett år som sticker ut och är tämligen outstanding av alla jag upplevt sen jag började köpa skivor och lyssna mycket på musik. Tre av 90-talets allra bästa skivor - i viss konkurrens med framför allt Weezers första och andra kanske t.o.m. de tre allra bästa - står det nämligen 1998 på.

Kommentarer om vilket som är det bästa skivåret mottages tacksamt.


Neutral Milk Hotel - In The Aeroplane Over The Sea (1998). Inte bara 90-talets bästa skiva utan kanske den bästa som gjorts överhuvudtaget. Det insåg jag inte förrän jag förstod att den på olika sätt handlade om sångaren Jeff Mangums tankar efter att ha läst Anne Franks dagbok. Innan det var den en fantastisk och nästan oslagbar popskiva - nu är den ännu mer (10/10).


Mercury Rev - Deserter's Songs (1998). Lite mystisk i sin initiala framtoning, men med fantastiska melodier som är fullständigt okänsliga för åldrande. Goddess on a Hiway, Opus 40 och The Funny Bird - jag blir helt skakig bara jag tänker på dem (10/10).


Lauryn Hill - The Miseducation of Lauryn Hill (1998). När Fugees gick skilda vägar valde Wyclef och Praz att falla in i Hiphopens mainstreamfåra. Lauryn valde i stället att skriva av sig sina innersta tankar i ett personligt soul-hiphop-möte som världen inte sett maken till förr eller senare. Ett helt unikt album som är ett av mina mest spelade någonsin (10/10).

3 comments:

Anonymous said...

1993!!!

Björk - Debut
PJ Harvey - Rid of Me
Nirvana - In Utero
Smashing Pumpkins - Siamese Dream
Suede - Suede
Pulp - His'n'Hers
Blur - Modern Life is Rubbish
Divine Comedy - Liberation
Popsicle - Hey Princess (singeln)
The Auteurs - New Wave
Saint Etienne - So Tough
Boo Radleys - Giant Steps
Cranes - Forever
Mazzy Star - So Tonight That I Might See
Dinosaur Jr - Where You Been
Einstürzende Neubauten - Tabula Rasa
FRONT 242 - 06:21:03:11 UP EVIL & 05:22:09:12 OFF
Black Dog Productions - Bytes

Ja, jisses. Jag har säkert glömt massor dessutom.

Ola said...

Moa: Tack för trevlig kommentar. 1993 var jag tragiskt nere med dels brittisk folkrock a la Levellers och dels med gubbrock.

Men hur som helst. En hel del fint på din lista, I agree. Auteurs-skivan är fantastisk, Cranes och St Etienne gillar jag också. Och Dinosaur Jr har skurit sönder högtalarna här också. Front 242 får däremot THD ta hand om, inte min pryl alls. Och Nirvanaskivan tror jag fick 2 lyssningar när den kom, sen har den samlat damm.

94 är ett annat år som brukar lyftas fram. Och 91. Kanske är alla år bra när allt kommer omkring?

Anonymous said...

94 var ett väldigt bra år också, och 92, för då kom Dirty av Sonic Youth. Säkert var 91 bra med. Fast liksom, t.ex detta musikåret var väl inte överdrivet lysande, även om det förstås kom en del bra. Men det är ju också svårt att ha överblick över nutiden. Sen kan det egentligen räcka om det kommer EN fantastiskt skiva ett år egentligen. Även om det är härligt när det kommer 20.

Vissa skivor på den listan måste jag säga att jag aldrig lyssnar på längre, men eftersom jag lyssnade på dem i flera år så får de väl räknas ändå. Och Black Dog-skivan hörde jag inte förrän 3 år senare - man kan inte kräva för mycket av en 17-åring i landsorten, pre internet.