Wednesday, June 6, 2007

Peru

Bilden visar Sword-billed Hummingbird, en av de många fågelarter jag hoppas se i Peru. Det är den fågel i världen som har längst näbb i förhållande till kroppslängden. Denna individ är fotograferad i Ecuador av Roine Strandberg.

På fredag åker jag till Peru för att först och främst titta på fåglar i en månads tid. Uppdateringarna av bloggen kommer antagligen att vara sparsamma under denna tid, eftersom jag och övriga resedeltagare kommer att vara i en del områden där det kan bli lite kärvt att hitta internetcafeer. Men jag hoppas ändå kunna skriva några korta rapporter likt de jag skrev från Kalifornien.

Peru har länge varit en dröm för mig och det blir säkert en fin resa. Men när det nu är dags är jag tyvärr väldigt dåligt förberedd och har egentligen inte tid att åka iväg p.g.a. diverse ofärdiga projekt. Detta gör att jag känner en inre stress, vilket följaktligen gör att det känns kluvet att åka iväg en hel månad. Så i stället för "äntligen" känner jag mer "inte nu!!!" så här två dagar innan avresa.

Jag brukar annars göra mina långresor under vinterhalvåret. Så när jag nu ska iväg på sommaren för en gångs skull känner jag hur mycket jag gillar sommaren i Sverige. Att dricka öl på Möllan, gå på konserter utomhus och annat trevligt. Men det finns förhoppningsvis lite tid till det när jag kommer hem också.

Men det blir säkert bra när jag väl kommer iväg. Innan dess är det, i morgon, dags för Sveriges sydvästligaste studentfest. Måns på Falsterbo fågelstation, har fest i fyrträdgården. Det kanske blir något på bloggen därifrån innan jag flyr landet.

3 comments:

Anonymous said...

Taxfreewhisky utanför tältet med komp av Cloud-forest Screech-Owl låter som ett okej substitut för Möllanbärsen. Fast det blir svårt med konserterna.

Anonymous said...

Ola El Loco! Peruansk progg är på stark frammarsch, zampoñan ljuder vartän man riktar örat och i snart sagt varje by finns en undergroundscen värd att undersöka! Nog ska du få ditt musikbehov tillfredsställt också. Hasta luego // El Condor Pasa

Ola said...

Anonymous, tack för uppmuntrande kommentar. Peruansk progg känns ännu hetare än Cloud-forest Screech-Owl, faktiskt.