Friday, June 15, 2007

Kortrapport fran Peru, # 5

De senaste tva dagarna har agnats at regnskog pa lite lagre hojd an tidigare, ca 1000 meter. Fantastiskt dramatiskt landskap med djupa floddalar och vattenfall gjorde det till en minnesvard upplevelse.

Igar eftermiddag besokt vi en spelplats for Andean Cock-of-the-Rock, en av fagelvarldens mer bisarra skapelser, om an aven valdigt vacker. Elva stycken hanar sag vi som slogs om honornas gunst. En annan nastan lika bisarr sak blev dagens hojdpunkt, en svart fagel med Elvisfrisyr som heter Amazonian Umbrellabird.

Som den forvirrade existens jag ar har jag inte de narmaste dagarnas program klart for mig, mer an att det blir mer regnskog. Vill man ha en stor artlista i Sydamerika ar nyckeln att rora sig i hojdled, da manga arter ar valdigt kansliga for altitud. Det ar en helt annan fauna i regnskogen pa 1000 meter jamfort med 500 meter eller 2000 meter.

Gardagen sag ocksa fodelsen av en ny drink, skapad av yours truly. Ingredienserna ar Peruansk rom och en lask som heter Inca Cola, som inte alls ar cola (!) utan en gul sotsliskig sak. Groggen fick sjalvklart namnet Inca Libre. JLz tyckte den var god, men lite "tjejig" (snallare an vanliga romdrinkar).

Antal peruanskor som Ola flirtat med sen sist: 1 (vackrast hittills!)
Antal meningslosa filmsekvenser Ola tagit pa ett och samma vattenfall idag: 3
Antal minuter under dagen som Ola oforklarligt nynnat pa Littlest Things av Lily Allen, med texten i andra versen i Coachella-version ("I keep forgetting all these fucking words") i stallet for den riktiga: ca 60

Dagens textrad: "I just had to jump, I closed my eyes and jumped, I had no other choice" (Immaculate Machine - No Way Out). Dagens skadning bedrevs huvudsakigen langs en vag med en skogskladd bergvagg pa ena sidan och ett stup pa andra.
Tandvarksfaktor: 1/10 (kants bra fyra dagar nu)
Hojdsjukefaktor: 0/10 (redo for hoga hojder nu - min absoluta onskeart pa resan, Diademed Sandpiper-Plover, ska vi se pa 4500 meter)
Magsjukefaktor: 0/10 (inga problem alls)
Sjalslig smartfaktor: 7/10 (gar lite upp och ner, men nar jag gar for mig sjalv ar det manga negativa tankar)

3 comments:

Anonymous said...

Hur är det med fotograferandet? Kommer det att läggas upp några bilder på det dramatiska landskapet du beskriver? Och på fåglarna? Till och med den sötsliskiga Inca Colan kunde vara kul att beskåda.

Anonymous said...

Ja! Bilder åt folket.

Ola said...

Hola chicas! Jo, bilder kommer nar jag kommer hem. Idag ar jag i civilisation for forsta gangen pa fem dagar och har bara tio minuter pa mig pa IT-cafe sa det blir ingen ny rapport. Forhoppningsvis i morgon!