Monday, June 11, 2007

Kortrapport fran Peru, # 3

Nu ar det sista kvallen i Lima. I natt ska vi ta langfardsbuss upp i bergen for att skada i regnskog. Idag har vi varit pa tva lokaler som ar belagna ca tio mil norr om Lima. Forst ett klippigt torrmarksomrade med inte mindre an fyra stycken endemer (d.v.s. arter som bara finns i Peru). Vi hade inga problem med nagon av dem. Sedan ner till ett vatmarksomrade vid kusten, dar vi sag mycket kul. Allra roligast var nog tva tarnor som jag aldrig sett forr - Peruvian Tern (sallsynt och hotad)och Elegant Tern. Och en massa vadare och andra vatmarksarter. DAgen i siffror:

Antal peruanskor som Ola flirtat med sista kvallen i Lima: 0
Antal fransman/fransyskor som Ola haft nagon som helst kontakt med idag: 0
Antal fagelarter sedda under dagen som teoretiskt sett skulle kunna vara uppkallade efter broderna Gallagher: 1 (Oasis Hummingbird)

Antal olika typer av gruvarbetare sedda under dagen: 4 (det finns en fagelgrupp som heter Miners, och det var nog de som mest av allt praglade dagen)

Tandvarksfaktor: 4/10 (lite ont pa morgonen och aven framat kvallen)
Sjalslig smartfaktor: 7/10 (bra sms fran Sverige idag fick ner denna faktor ytterligare)


I natt ska vi alltsa ta nattbuss och passera over ett bergspass pa 4800 meter, vilket ar 600 meter hogre an jag nagonsin varit. Blir spannande. Hojdsjukefaktor kommer antagligen i nasta rapport.

3 comments:

Anonymous said...

Nu vill jag se lite ökning på flirtandet med peruanskor och fransyskor. Det själsliga ska ner på O NU!!!! Bli rejält förbannad på idioterna istället. Sabba inte resan genom att tänka på fel sätt.
Vänner har du och det väldigt många - syrran är din största fan!!! Stor kram!!

Anonymous said...

Bra rutet av syrran din, tycker jag.
Tjo!

Ola said...

Tack till er bada! Onskar verkligen att jag kunde bli forbannad i stallet for ledsen, men tyvarr ar det inte riktigt jag.